Pages

Wednesday, 13 December 2006

zakat?

zakat..rukun kelima yang ramai yang makin lupa akannya and sumtimes buat2 lupa..
semalam aku mengadula kat makcik sorang ni..$$tak cukup..eksiden la..2 kali..kiranya duit aku asyik mengalir je..huhu..aku redha..tapi terasa jugak la sengkeknye sebulan dua nie..
then dia cakap.."bayar zakat tak??..haaa..." erm..aku lupa bab tu.. Ya Allah..entah2 sebab tu kot..(btw, zakat fitrah bayar)..yang aku cakap ni pasal zakat pendapatan..cuak gile.. sebab tak berkat ooooo kalo tak bayar zakat..dah macam pengajaran aku dah tengok pasal bahana tak bayar zakat nie..ish3X..camane bleh lupe gak..

info: zakat pendapatan dikenakan 2.5% daripada pendapatan setahun setelah ditolak untuk perbelanjaan sara hidup etc...(bila dah cukup setahun)

so tadi aku pun jenguk la website PPZ -pusat pungutan zakat- www.e-zakat.com.my
aku browse..tengok FAQs, betui ke aku kena bayar zakat..penerangan kat situ sangat lengkap siap ada kalkulator..bleh kite kira berapa kena bayar zakat. aku pun ape lagi..selongkar balik slip gaji aku..hahaha!!!! aku pun kire la dengan bersungguh2.. bila klik KIRA kuar pop up "ANDA TIDAK LAYAK DIKENAKAN ZAKAT" huhu..sebab baki pendapatan setahun tolak sara hidup adela dalam RM500 lebey, 2.5% hanyalah RM14++..

alhamdulillah..(bukan sebab takyah bayar zakat..hehe) ade jugak orang yang menyedarkan aku.. haa..kawan2..ape kata korang pun cek jugak..
hidup ni biar tak kaya tapi sentiasa diberkati Allah..tak gitu??

1 comment:

sukiyaki said...

mmm.. bendanya nampak remehkan? tapi kita selalu lupa.. selalu orang tak nak bayar zakat sebab kata nanti pusat zakat seleweng duit. tapi bukan ke zakat itu satu perkara wajib? tugas kita sebagai seorang muslim, menjalankan apa yang diwajibkan kepada kita. Betul tak? kalo betul pun pusat zakat seleweng (nauzubillah, jauhkan!), itu urusan mereka dengan Allah. Janji hutang kita dengan Allah sudah tertunai.