Pages

Friday, 23 December 2011

Terdesak

Aku percaya ujian Allah adalah untuk meningkatkan iman kita. Bulan disember memberi ujian besar padaku..Apa ujiannya? Biarlah hanya Allah yang tahu.

Cuma aku nak kongsi ayat-ayat Ustaz Dr. Mahmud Al-Maghlani..yang memberi impak besar dalam mengharungi ujian Allah kali ini. Di saat aku merasa sesak dada, aku tahu, tiada seorang pun yang boleh mengeluarkan aku dari masalah dan beban perasaan ini melainkan Allah..sampai ke telingaku ayat ini...

Nil - Nothing: terima kasih tuhan.

Nicely said by my sister Murni here..
So no need for me to create a new one.

22 December 2011, 12:31am
Bandar Baru Sentul, Kuala Lumpur (and me in Bandar Baru Bangi)

Apa yang kami nak selama ini dimakbulkan tuhan. tapi, perit dan sedih terasa. walaupun ianya tak berpanjangan, inilah yang terbaik. itulah doa kami. menginginkan yang terbaik, dan inilah yang Allah bagi, maka inilah yang terbaik untuk semua. memang sedih. memang sangat menyedihkan, tapi memang ini yang kami minta. semoga tenang lah hati keduanya dan juga hati kami. mohon Allah mengampunkan dosa keduanya, dan juga dosa kami. tiada apa yang berubah antara kami dah mereka. semoga hidup lebih tenang dan kami kuat untuk semua ini. live life to the fullest! :')

april 1980 - december 2011

Sunday, 18 December 2011

Mahsyar Dunia

Assalamualaikum..fuuuuuuhhhhhhhhhhhhh!! tiup dulu, blog ni da berhabuk.
Hari ini hari Ahad. Sesuatu yang luar dari biasa sedang berlaku di rumah. Aku buat macam biasa..seperti tak mandi pagi, mencuci kandang kucing, meminyakkan kepala dengan Franch Oil. Sebenarnya aku menulis sekarang agar ada tempoh 20 minit sebelum aku bilas Franch Oil tersebut dan mandi...hehe..hari ni mandi lambat sebab mendung..(alasann..)

OK. Aku nak cerita pasal Padang Mahsyar..Seperti yang semua tahu, Padang Mahsyar adalah tempat berkumpul seluruh umat manusia selepas tiupan sang kekala yang kedua. Ya, kita semua akan dibangkitkan semula selepas mati..dan akan dinilai prestasi semasa di dunia. Bersedialah untuk menerima buku amalan masing-masing. Ya Allah, berilah ia pada tangan kananku Ya Allah..amin..

Minggu lepas aku menempuhi satu pengalaman yang memberi tamparan hebat kepada AKU. Ya, AKU. Aku namakan ia sebagai Mahsyar Dunia atau mungkin Mock Up Padang Mahsyar.



TEMUDUGA NAIK PANGKAT

Sebelum ini aku pernah ditemuduga. Naik pangkat juga. Tapi pengalaman dahulu cuma memberi aku gentar dan gementar..kerana tak pernah melaluinya. Seperti takut nak pergi perang. Aku ingat pengalaman kedua tiada masalah. Aku pasti boleh. Aku pernah masuk medan ini, aku pernah...

Saturday, 15 October 2011

Musafir itu..

Musafir itu menyeksakan..sebahagian dari Azab.
Itu kata Nabi saw..
Saya setuju..
Sebab saya tahu 'seksa'nya itu..
Nak sampai ke atas kenderaan cam dalam gambar ni, penatnya Allah je yang tahu.
Bila da mula perjalanan, letih semua dikumpul sambil menanti malam tiba..
Disebabkan itu jugalah Islam banyak memberi rukhsah @ keringanan seperti solat jama' dan qasar.
Tapi hari ini saya nak berkongsi ADAB dan SUNNAH Nabi Muhammad s.a.w. ketika bermusafir. Sama-samalah kita cuba mengamalkannya kerana semua mudah sahaja, dan ia memberi nilai tambah dalam urusan safar kita..dalam kata lain, perjalanan kita, penat lelah kita jadi pahala semuanya..InsyaAllah..
ADAB dan SUNNAH Nabi Muhammad s.a.w. ketika bermusafir.

  1. Niat yang baik.Destinasi yang baik. Jalan berjalan tanpa tujuan
  2. Solat 2 rakaat sunat sebelem keluar bermusafir (solat sunat safar)
  3. Rasulullah suka bermusafir pada hari Khamis, tak suka hari Jumaat. Elak safar jumaat, sebab nanti terlepas solat jumaat
  4. Mulakan perjalanan pada waktu malam-perjalanan terasa pendek
  5. Bawa bek kecil (at least). Rasulullah saw bila musafir baginda bawa satu beg kecil yang diisi siwak (berus gigi), sikat, cermin, celak dan midra ( kayu kecil yang baginda gunakan untuk membetulkan rambutnya.)
  6. Ucap selamat tinggal. Yang tinggal doakan yang bermusafir agar selamat,sentiasa berada dalam perlindungan Allah

Thursday, 29 September 2011

Three in two years

Reminders from the Vice Chancellor of UPM during Oath Taking Ceremony this afternoon:

3 things all scholars should target upon graduation:
  1. Originality of your work, findings (new/novelty)
  2. How does your work/findings contributes to body of knowledge (filling the gaps, expanding new knowledge)
  3. It must be publishable.
Last but not least, HAVE FUN along the way...ok!

turn me ON


Aku selalu teruja bila berada bersama orang bijak pandai..
Bagai disuntik semangat baru tatkala memdengar bait-bait ilmu yang keluar dari mulut mereka..
Prof. Dr. Ajmal M. Razak Al-Aidrus

Aku mudah terkesima dengan bahasa-bahasa indah ahli pujangga
Terfikir dari mana datangnya ayat-ayat cinta yang indah belaka.

Dihujung fikiran aku...

Ingin jadi di kalangan mereka yang berilmu dan ghairah berkongsi ilmu mereka.. Ya Allah, berkatilah mereka, dan jadikanlah aku salah seorang dari mereka.. Al-'Aalim yang Tawadhu' InsyaAllah.

Amin.
Amin.
Amin.

p/s: teringin nak kembali ke zaman dahulu, di mana pencari ilmu tak perlu bekerja keras mencari rezeki, boleh tumpu pada ilmu, menghadap guru..tapi mencari rezeki itu juga jihad kerana sebaik-baik manusia adalah mereka tidak meminta-minta. Semoga Allah bantu aku yg dahaga ilmu ini mudah mencari rezeki dan ilmu serentak.

Wednesday, 28 September 2011

ohhoyyy there..

Saya ada satu tabiat.
Tabiat saya ialah apabila saya jengok blog, mesti mahu tengok siapa datang jenguk blog saya (walaupun tak ramai pun yang jenguk kan...hehehe)
tapi hari ni nampak ada orang rusia jenguk, sebelum tu orang australia, kadang2 amerika, tidak kurang juga indonesia..dan pastinya orang Malaysia terchenta.
Kepada anda yang sudi menjengah teratak hamba mencurah rasa ini, terima kasih saya ucapkan.



Tetiba saya terpikir, teringin jugak saya nak tahu..pembaca istimewa yang datang ziarah blog saya ni, buat apa untuk kehidupan. lagi pulak yang duduk jauh-jauh tu, di perantauan...ANDA SEDANG BUAT APA TU? so, consider yourself tagged.haha!

Jadi sudi ke memberitahu saya? Tak perlu tulis nama, misteri, hamba Allah seme saya terima. cuma tulis la lokasi terkini anda..dan apa yang sedang anda lakukan di tempat anda. semua ini boleh la anda tulis di bahagian komen...

Kenapa saya nak tahu?

Sebab saya ini seorang yang mempunyai perasaan ingin tahu yang tinggi. Soalan saya selalunya bodoh2 je, tapi saya tak kira, janji ia memenuhi tuntutan naluri ingin tahu saya..tambahan, saya juga pengembara juga, cuma bila saya mengembara, saya tiada peluang untuk bercerita pengalaman saya secara detail. Akhirnya, saya bermonolog sahaja di dalam hati, menceritakan pengalaman kepada diri sendiri. What to do..?? huhu...

Jadi sudi-sudilah berkongsi. Saya tidak mempunyai apa2 agenda tersembunyi. Cuma ingin tahu. Kerana mengetahui benda baru membuatkan saya rasa hidup dan teruja..

Mekacih..!

Friday, 9 September 2011

ada tapi tiada

biar tentu tiada
hilang bikin seksa..
biar tentu putus
kasih tak haus..
biar tentu kosong
boleh cari penyewa..
biar tentu habis
dosa tak ditulis..

berat sungguh ujian ini..kalau lah teriakan boleh menyelesaikan, dah lama aku berteriak. namun atmaku masih rasional..cuma rasionalku kadang-kadang hilang rakan karibnya yang namanya sabar..

Tuesday, 6 September 2011

kisah tiga: to celup or not to celup

pada suatu hari raya, seorang gadis didatangi sepasang tetamu. tetamu berkenaan teringin sangat untuk melawat air terjun berdekatan dengan rumah gadis itu. Maka gadis tersebut membawa sepasang tetamu tadi bersama adik-adiknya.

Sambil berjalan-jalan menghayati kecantikan sungai itu, tiba-tiba adik gadis masuk ke dalam sungai untuk mencelup kaki. mungkin kerana tidak tahan dengan 'godaan' sungai itu.

Maka telah berlaku dialog berikut di antara gadis itu dan salah seorang tetamu itu..

Tamu: Adik awak akan kahwin dulu.
Gadis: Kenapa pula?
Tamu: Kerana dia celup kaki dalam sungai sebelum kamu.
Gadis: Oh...gitu ke?
Tamu: Apa kata awak juga pergi celup kaki di dalam sungai
Gadis: (menggeleng sepeti tidak berminat)
Tamu: Aik?? Awak tak mahu kahwin ke? Jangan macam tu
Gadis: Saya hanya akan celup kaki kerana saya nak berbuat demikian, bukan semata-mata awak yang suruh apatah lagi kerana kerana nak kahwin dulu.

Pengajaran: Jangan gopoh. Fikir dahulu. Buatlah sesuatu dalam keadaan berfikiran waras, bukan kerana ikut-ikutan. Chill laa...hehe

*ini adalah kisah benar yang telah berlaku kepada penulis pada minggu sebelumnya.

Monday, 5 September 2011

kisah dua: terang tu mudah..gelap tu susah..

pada suatu malam, seorang lelaki berjalan di suatu lorong, dan beliau terjumpa dengan seorang kanak-kanak yang sedang mencari sesuatu di bawah lampu. maka lelaki itu mendekati kanak-kanak tersebut, dan bertanya:

pakcik: kenapa nak, anak cari apa ni?
budak: duit saya hilang pakcik..
pakcik: di mana duit kamu hilang?
budak: tuuuuu..kat tempat gelap tu..
pakcik: ??? (bingung) kalau duit anak hilang di sana (di tempat gelap) kenapa anak mencari duit itu di sini (di bawah lampu)
budak: sebab kat sini terang pakcik..senang nak carik..


pengajaran: kalau kita asyik guna jalan mudah untuk selesai masalah @ capai sesuatu, kemungkinan untuk berjaya tipislah. kerana kejayaan tidak datang ke zon selamat, tetapi anda harus pergi ke zon berani untuk bertemu dengannya.


*penulis berkongsi kisah yg didengar beliau di dalam radio ikim.fm petang tadi.

kisah satu: separuh nyawa atau seluruhnya

kisahnya begini..


seorang professor telah menaiki sebuah sampan yang didayung oleh seorang pendayung sampan. semasa di dalam bot, professor telah bersembang dengan pendayung bot yang lebih kurang begini bunyinya..



prof: incik ni memang kejenya mendayung sampan aje ke? takde ke belajar benda lain?

pakcik: ya. ini jelah keje saya. saya takde belajar benda-benda lain.

prof: owh..sungguh rugilah incik. keadaan sebegini seolah-olah incik sudah kehilangan separuh nyawa.

pakcik: hurmmm..(iyekan aje)

prof: incik, incik ni ada ke simpanan untuk masa depan. keje ni tak menjamin..

pakcik: takde..saya kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.

prof: owh..ini lagi satu kerugian, boleh hilang lagi separuh nyawa!

pakcik: (angguk-angguk)


Friday, 5 August 2011

Basah

Ya Allah..
Banyaknya aku menangis hari ini..

Terima kasih Ya Allah..
Aku takut hati ini keras..
Sehingga tidak boleh menangis lagi..

Terima kasih Ya Allah..
Kerana beri aku peluang untuk bertemu Ramadhan tahun ini..
Tahun depan belum tentu lagi..

Semoga ada peluang untuk aku masuk syurga melalui pintu Rayyan..
Amin ya Rabb..

:)

Merajuk

Selama 2 tahun saya follow dia di facebook..
Entri blognya saya follow selalu..
Seronok follow dia kerana dia sentiasa bawak saya balik pada realiti.
Kata-katanya amat ringkas, padat dan yang penting..sampai mesejnya.
Hidup rasa lebih fokus dan terurus secara emosi dan spritual apabila baca nasihat dia..

Hari demi hari berlalu..
Tiba-tiba saya perasan sesuatu
Mana dia ya? Dah lama saya tak nampak berita dan update darinya
Dia sakit mungkin..
Bila saya periksa rupanya saya bukan lagi kawannya

Rasa terbuang..

Huhu..sedih berhari-hari..
Merajuk..
Tapi tiada yang pujuk
Kerana dia tak kenal siapa saya
Saya cuma mengikutnya dari jauh

Ustaz Hasrizal Abdul Jamil..
Saifulislam.com
Saya tahu saya tak patut merajuk
Tapi hati saya sedih sebab saya tak layak jadi kawan Ustaz..
Bukan marah Ustaz, tapi marah diri sendiri
Diri sendiri yang tak layak jadi kawan ustaz barangkali..

Lama dah saya merajuk..
Blog Ustaz pun saya tak jenguk..
Hati kata pergi la jenguk..
Banyak ilmu di situ..
Tapi Ustaz, saya masih sedih..

Sekarang saya dah ok sikit..
Dah mula jenguk balik blog ustaz..
Belum baca, tapi jenguk je..
Tengokla nanti..
Time heals..

Doakan saya ya..
Saya cintakan ilmu..
Saya mahu jadi orang cemerlang..
Dunia akhirat..

Sekian...

Thursday, 28 July 2011

soh seh soh seh

di suatu petang..di balai berlepas klia..

m: apa hal tadi balik umah, demam ke?
kpop: tak demam. tapi selsema tiba-tiba
m: ooo..yeke..
kpop: ntahla maya..banyak sgt mkn ayam kot (semasa outstation)
m: ooo..so awak kena selsema burung la ni..(dengan nada berseloroh)
kpop: (buat muka blur..)
m: (tunggu dia gelak, tapi ia tidak berlaku. tapaham lawak aku kot..sabo jele)
hehe..sekian.

posted by blackberry..tq


Wednesday, 22 June 2011

Panggilan..











Panggilan..








Helloo Maya...


  1. Awak..Jangan lupa datang graduation tau~

  2. Aku nak bertunang..

  3. Awak..Kite nak kawen...

  4. Awak..Kite nak pegi interview nih..

  5. Awak...Kite dapat kejeeee!!!!

  6. I'm pregnant...


Itu berita gembira..



Hello Maya...



  1. Aku eksiden..tergolek dalam longkang..

  2. Mak kite meninggal..

  3. Ayah aku dah takde..

  4. Awak..Bapak kite dah takde...

Juga berita sedih..



Terima kasih sahabat, kerana aku yang kalian cari ketika suka dan duka. Ketahuilah aku akan sentiasa berada di sisi kalian di kala suka duka..dengan izin Allah.



Sahabat, suara ceria juga duka kalian tak usah dibendung..bahu ini untuk kamu..untuk kamu lepaskan tangisan..tangan ini juga untuk kamu..dikala kamu perlukan kekuatan..



Rasa kehilangan itu tak dapat aku ungkap, kerana belum merasai. Jadi doa aku buat kamu, supaya diberikan Tuhan kekuatan luar biasa untuk menghadapi segala cabaran hidup.. InshaAllah ada jalannya...

"Saya tau saya chomel.."

Kata Najhan Aminah Izar binti Falah Dizar..

Born on a very beautiful Friday morning..17th of June 2011.
Wow..another Izar in the house..Alhamdulillah wa Shukru lillah..
Izar tu maksud ape? Bintang... :)
btol tak saya chomel..?? boleh challenge Bonda aka Enda Maya Ijau.. ??
Kali ni Enda bagi chan okeh!
Love you Najhan..without condition.. :)
Jadi anak solehah Mama dan Dada ya..
xoxo

Saturday, 11 June 2011

Constant of life

Saya nanges tengok finale Life Unexpected 2 nih..
Lux graduation speech..

Saturday, 4 June 2011

CARI, easily said than done.

Sweet kan?? These are my sweethearts..



Guess what's missing is this photo? ME not having a junior..tak best kan? Gambar ni pasti lengkap kalau ME having that small cute sweet huggable creature too..haha! Nonetheless, love all of them..


Sekarang dah lagi kerap berfikir pasal jodoh. Mungkin makin risau kot..OH!! Actually I agree with this quote.. "Marriage is to have someone to share something with.." So damn true. Having to know that you have someone waiting to hear your good news (even the bad ones), having to know that someone is waiting for you after you yourself had a very loooooong day..etc etc.. That was my turning point, previously I don't have any issue. But when I was in Turkey, I read a book which made me realised (at last haha!) that I need to share~


But with whom should I share it with? Still with question mark.


Last week, my beloved one made a remark.. "Jodoh kena cari..." Ayat cliche lagi..one thing about remark made by your beloved one--it hurt the MOST! I felt like crying on the spot..but still have some self-control leftovers to keep me calm and collected.. but i bet my face was red though. I know my beloved one always pray the best for me, that thing you said really hurt me..badly. Ya, saya tahu memang kena cari..kena usaha, tapi mekanisma mencari tu bagaimana? Do I need to fill in forms? Do I need to menggeDIX.. I don't think so.. I wish it can be as easy as going for a shopping spree, or maybe as easy as GOOGLE-ing... How am I going to tell the whole world that I'm looking for my EXCLUSIVE SHARE HOLDER? Blogging maybe...hehehe..Tell me how?


I can blame the bad timing. I can blame my parents. I can blame myself, for being a such a nuisance before (dulu la..sekarang baik..), I can also blame myself for not being the GAGA girl..bukan cantik pun aku ni.. manis pun kadang-kadang je kot..mana tak nye..muka lebam asik main tengah panas..baru nk cerah dah berjemur lagi...huhuhu..takpe takpe..


Talking about being a nuisance..well it is hard being the big sister..u don't have anybody to look upon to except ur mom (thanks Allah for my mum)..it took me 28 years to be the person I am right now..still with some loose screws though (haha!) but more calm and collected, having perspective of life..I know it comes with the age..but my point is my lil sisters are better, catching up even faster bcoz they have me to look upon to. silap-silap depa kawen dulu...OH!


DikNon..KakNon tak kesah pun. Yang penting SYARIAT. If it is your time, then it is your time. Kite takde bendul-bendul nk langkah sebab kita sendiri bendul..hehehe..


Buat masa ini, cukuplah kekasihku yang satu ini-->Yang Maha Mengetahui lagi Maha Penyayang. Mungkin diciptakan aku untuk khidmat selain khidmat yang ni..jadi anak solehah pun boleh masuk syurga kan..? Jadikanlah aku Ya Allah hamba yang kau cintai..kerana cukuplah kasih sayangMu untuk aku.. (tapi kalau dapat berkongsi kasih dengan hamba yang juga kau cintai itu BONUS..! hehehe tak salah bergurau dengan kekasih kan..? kan?)


BERUSAHALAH MAYA!!!!!! AND YOU..YES YOU..LET ME KNOW IF YOU WANT OR KNOW ANYBODY WHO CAN BE MY EXCLUSICVE SHARE HOLDER..(gile la..) eh lupe.. terms and conditions applied.


Sekian CURHAT kali ini. :)

Friday, 3 June 2011

Can't wait to get my student card..woha!

WAKE ME UP WHEN SEPTEMBER COMES!~~ :)

Date: 05-27-2011 01:40
Subject: APPLICATION STATUS : APPROVED

Dear MAYA Ijau,

We are pleased to inform you that your application for graduate study at UPM has been approved. The details of the programme offered are as specified below:

Programme : MASTER OF SCIENCE
Field of Study : GENETICS AND PLANT BREEDING
Programme Structure: WITH THESIS
Faculty/Institute : FACULTY OF AGRICULTURE
Advisor : MOHD RAFII BIN YUSOP
Period of Registration : 22 AUGUST 2011 - 09 SEPTEMBER 2011
Length of Study : 1 - 3 YEARS
Registration Fee for 1st Semester : RM 1600
Registration Fee for subsequent Semester : RM 1350
Fee Per Credit : RM 0
Minimum Credit to Graduate : 9
Thesis Examination Fee : RM 500

Thank You.

Semoga dipermudahkan Allah..amin~

Bagaikan sakti..ewah!

Lagu tema 'Bagaikan Sakti' menjadi peneman perjalanan kami ke Jelebu...misi menanam pokok.. pada awal lagu tersebut ada petikan dialog di antara Hang Tuah dan Puteri Gunung Ledang..hehehe.. I love Puteri Gunung Ledang the Movie..i think it is among the most beautiful movie I've ever seen..


Layar berbelok-belok
Sauh dibungkar di tempat tenang
Yang tinggal hati tak elok
Yang pergi hati tak senang


(Puteri Gunung Ledang)

Indahnya bahasa Melayu..saya suka sastera Melayu~~

Thursday, 26 May 2011

Tepi sikit!!! Raksasa nak laluuuuuu

Huargghhhh...!!! Pinggir pinggir...
Aku ke Pasaraya Warta hari ni bersama staf aku, telah didekati oleh seorang MAKCIK RAMPING bermekap tebal.. lantas menyerahkan dua keping kertas (dua ye bukan satu) seraya berkata.
Dik, nah..(sambil hulur kertas)..Jangan amek hati ye..."

Ya..sila teka apekah kertas yang diserahkan kepada aku oleh makcik ramping berbedak tebal itu????
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Iklan pelangsingan badan..

Aku rasa nak jadi raksasa nak baham dia mase tu tapi kontrol..
Sebab-sebab mengapa aku terasa nak telan makcik ramping bermekap tebal ialah:


  1. Sungguh tidak sopan. Aku berdiri kat situ bersama staf aku. Kalau betul nak menyebar maklumat sila hulurkan kertas tersebut kepada orang sebelah aku yang ramping juga. Tidak perlu double standard..

  2. Tak perlu mengayat aku dengan ayat cliche berikut.. "Jangan amek hati ye..." Aku rase dah berapa ramai syarikat pelangsingan approach aku yg montel ini di Mall yang besar lagi mewah tapi mereka hanya menerangkan dengan sopan (dan aku ok je, chill dan tak jadi raksasa pun) kerana mereka tidak berkata "Jangan amek hati ye..." selepas memberi kertas itu

  3. Hei pompuan, kalau ye pun nak caik pelanggan, jangan lupa jadikan sopan sebagai modal, setakat ramping dan mekap tebal tak jalan OK.

    Sekian.

Saturday, 14 May 2011

terakhir yg tersendiri..

Aku nak post pada hari yang sama, tapi nampaknye blogger.com ada masalah.

Adalah penting untuk aku mencatatnya di sini kerana ia merupakan satu tanda usaha kerasku selama ini tidak sia-sia dan aku sememangnya sedang menuju ke arah penambahbaikan diri..alhamdulillah. FYI, jalan karier aku terumbang ambing pada mulanya, tapi aku telah berusaha sungguh-sungguh untuk perbaiki diri supaya bila aku lihat semula ke belakang aku boleh berkata.. "I have no regrets".

Hari ni hari terakhir aku berada bawah supervision boss aku. Beliau pencen minggu depan, tapi aku perlu bertugas di luar negara, maka hari inilah hari terakhir aku.

Semalam aku ambil masa untuk mencari hadiah sesuai buat beliau. tidaklah seberapa, kerana aku tidak tahu sangat minat beliau. Aku jumpa satu buku yang dirasakan sesuai, genre memoir untuk beliau yang merupakan anak terengganu.

Jadi, jam 2.45 petang, aku menjengah ke bilik dia untuk menyerahkan hadiah tersebut. ternyata dia teringat untuk beri gambar yang dia janji nak bagi kat aku. dia ambil masa yang lama untuk mencari gambar tersebut..lebih 15 minit, siap mengamuk sebab tak jumpa..aku tahan ajela.. sengih cam kerang busuk.rasa tak jadi nak bagi hadiah tu sbb hangen die da kacau bilau..hehehe.. maka gambar tetap tidak ditemui, dan aku pk dah sampai masa aku serahkan hadiah beliau..sebijik buku sebagai momento. Ayat pertama beliau,

"thank you maya, you are such a nice lady."


aku ambil peluang untuk menyampaikan rasa terima kasih aku pada beliau. aku nyatakan aku tak puas nak timba ilmu dan pengalaman, memang tak puas, aku pasti aku boleh belajar banyak benda lagi. tapi harus redha, setakat ini sahaja rezki aku untuk berguru dengannya. aku sampaikan rasa hormat aku dan penghargaan aku pada dia. maka air mata pun meleleh..ciss.. apadaa..nanges.. tapi takleh tahan la..ekeke..dia pun sebak gak..haha!

Well, nobody's perfect right. Even him. And me. But a few things I admire about him is his passion, his precision and the way he explain things in depth. I wish I can be that deep too.. (hopefully one day I could).

Then it was his turn to speak..and he made me felt so terharu..
It feels good when people enjoy being around you. He said that I'm a fun R.O. (research officer). It seems like the FUN R.O. ni tak banyak. huh! He said the day before, he has no problem doing part time job collecting data in kampungs for a month, if I'm on his team..it will be fun, he said.

Terharu..

Actually I was hoping he will give his last advice to me. And he did. Without me asking.

"Your intelligence, dedication and skills will definitely take you far..very far..so keep these values with you."


He also mentioned that I was nominated to be the next project leader (for this crazy and heavyload international project) aku dah terkejut masa tu, dok sebut "Ya Allah..biar betul.." dia jawab,

"Ya Allah, Ya Allah jugak but this is true, you are the next project leader, you are the right person because you have all the ingredients to be one."



Actually aku dah cuak kalo kena postpone study lagi..sedih, dah 6 tahun tunggu..i thought it was going to be a nightmare. But he continued,

" But I will not stop you. I told 'big boss' that it's ok to let you go for your study. I said to him, you will return and be even be a greater
researcher and by that time you'll be ready..." Amin..!


I was saved by the bell. Thank you boss for your understanding. He gets the point that I really really need to go for my study, knowing that I'll be a better and wiser person upon my return to face the challenges in the years to come. Terima kasih kepada insan yang berkorban untuk membolehkan aku pergi menuntut ilmu. I.O.U. and I'm sure Allah will reward you for that.

I always have this instinct that he understands me well. So I don't have problem to be frank with him, to speak myself out and clear. That's the price of being frank and honest. Alhamdulillah. As far as year 2005 to 2011 is concerns, I have no regrets!

May life be easy for him..Kolay gelsin bak kate orang turki.

I will miss him.

Thursday, 24 March 2011

Islamic thinking reblogged [2]

This one too. Taken from Islamic Thinking

10 Tips on How to be a Successful Husband

1.) Dress up for your wife, look clean and smell good. When was the last time us men went shopping for designer pajamas? Just like the husband wants his wife to look nice for him, she also wants her husband to dress up for her too. Remember that Rasulullah SAW would always start with Miswak when returning home and always loved the sweetest smells.

2.) Use the cutest names for your wife. Rasulullah SAW had nicknames for his wives, ones that they loved. Call your wife by the most beloved names to her, and avoid using names that hurt their feelings.

3.) Don’t treat her like a fly. We never think about a fly in our daily lives until it ‘bugs’ us. Similarly, a wife will do well all day - which brings no attention from the husband - until she does something to ‘bug’ him. Don’t treat her like this; recognize all the good that she does and focus on that.

4.) If you see wrong from your wife, try being silent and do not comment! This is one of the ways Rasulullah SAW used when he would see something inappropriate from his wives Radiallahu Anhunn. It is something that very few muslim men have learnt or practice with their wives.

5.) Smile at your wife whenever you see her and embrace her often. Smiling is sadaqah and your wife is not exempt from the muslim ummah. Imagine life with her constantly seeing you smiling. Remember also those Ahadith when Rasulullah SAW would kiss his wife before leaving for Salah, even if he was fasting.

6.) Thank her for all that she does for you. Then thank her again! Take for example a dinner at your house. She makes the food, cleans the home, and a dozen other tasks to prepare. And sometimes the only acknowledgement she receives is that there needed to be more salt in the soup. Don’t be that person; thank her!

7.) Ask her to write down the last ten things you did for her that made her happy. Then go and do them again. It may be hard to recognize what makes her happy. You don’t have to play a guessing game, ask her and work on repeating those things in your life.

8.) Don’t belittle her desires. Comfort her. Sometimes the men may look down upon the requests of their wives. Rasulullah SAW set the example for us in an incident when Safiyyah RA was crying because, as she said, he had put her on a slow camel. He wiped her tears, comforted her, and brought her the camel.

9.) Be humorous and play games with your wife. Make her laugh, have little ‘inside’ jokes and moments with her. Honestly your wifes laughter is one of the best sounds in life. Make her smile keep & her happy. Look at how Rasulullah SAW would race his wife Aisha RA in the desert. When was the last time we did something like that?

10.) Always remember the words of Allah’s Messenger SAW: “The best of you are those who treat their families the best. And I am the best amongst you to my family.” Try to be the best!

Never forget to make dua to Allah SWT to make your marriage successful. And Allah SWT knows best. :)

Islamic thinking reblogged [1]

Ya..saya belum kawen,tapi tak bermakna perlu terus menjadi jahil. Taken from Islamic Thinking blog. A recommended blog and twitter to follow. Let's digest this together..

10 Tips on How to be a Successful Wife

1.) Use your ‘Fitnah’ (beauty and overtures of allurement) to win the heart of your husband. All women have the ornaments that Allah blessed them with. Use the beauty Allah SWT has bestowed you with to win the heart of your husband. Dress up for your husband at home. Wear the colours and clothes that he likes to see you in and use makeup, perfume, jewellery - in short, whatever it takes to be attractive to him. From the early years, little girls have adorned themselves with earrings and bracelets and worn pretty dresses - as described in the Qur’an. Continue this tradition as a wife.

2.) Be sensitive to his moods, feelings and needs. For example, don’t start complaining or burden him with problems as soon as he comes home; rather, welcome him and make him feel good to be home. Imagine your husband coming home to a clean house, an exquisitely dressed wife, a dinner prepared with care, children clean and sweet smelling, a clean bedroom - what would this do to his love for you? Now imagine what the opposite does to him.

3.) Review the characteristics of the Hoor Al-Ayn (women of jannah), and try to imitate them. The Qur’an and Sunnah describe the women in jannah with certain characteristics. Such as the silk they wear, their large dark eyes, their singing to their husband, etc. Try it, wear silk for your husband, put Kohl in your eyes to ‘enlarge’ them, and sing to your husband.

4.) Do things together or at least allocate some time of the day to give him your undivided attention. Be sincere in appreciating him, show interest in his day, his activities, his thoughts and opinions. Give him advice and comfort him when needed. Spend your husband’s money carefully and try to keep him informed of where his money is being spent. Remember not to spend large amounts of his money without his permission. Show caring and concern for his relatives as this is a sure way of securing a place in his heart. Never object when he spends on them, as this is a source of abundance in provision and increase in life span.

5.) Joke and play games with your husband. A mans secret: they seek women who are light-hearted and have a sense of humour. As Rasulullah SAW told Jabir to marry someone who would make him laugh and he would make her laugh. Be cheerful and humorous, smile often, don’t feel shy to be affectionate with your husband and make him feel really happy to be around you. Express your love frequently and creatively, rather than waiting for him to do so first.

6.) Be grateful to your husband. Remind yourself that it’s a tough world out there and your husband works very hard to provide for you. So whatever you do, don’t compare him to other men, unless it is favourably. Thank your husband constantly for the nice things he does. Let him know that you appreciate his efforts, not just through your words, but also your actions. This is one of the most important techniques, as the opposite is a characteristic of the women of hellfire.

7.) Don’t fly into a rage when you have a difference of opinion or he criticizes you. Stay calm, control your tongue and don’t challenge your husband’s authority at that time. Use your wisdom, tactics and powers of persuasion later to try to explain your point of view. Believe the best, not the worst about him. Be forgiving and accept apologies graciously rather than holding grudges and bringing up mistakes of the past. An argument is a fire in the house. Extinguish it with a simple ‘I’m sorry’ even if it is not your fault. When you fight back, you are only adding wood to the fire. Watch how sweetly an argument will end when you just say sincerely, “Look, I’m sorry. Let’s be friends.”

8.) Always seek to please your husband, for he is your key to jannah. Rasulullah SAW taught us that any women who dies in a state where her husband is pleased with her, shall enter jannah. So please him. Simple things like serve him the foods he likes, remembering that variety is the spice of life. Try to eat together as this fosters companionship.

9.) Listen and Obey! Obeying your husband is fard (obligatory). Remember that your husband is the head of the family and as long as obedience to him does not entail any sin, it is your duty to obey him. Show respect for your husband by not divulging your private and confidential issues to others, or by complaining about him to people or discussing your marital problems with those who cannot help you.

10.) Make dua to Allah SWT to make your marriage and relationship successful. All good things are from Allah. Never forget to ask Allah SWT for the blessing of having a successful marriage that begins in this dunya and continues on - by the Mercy of Allah SWT into jannah.

May Allah SWT give us the favour of changing what we can change (like ourselves), patience with what we cannot change (like our spouse), and the wisdom to understand the difference. Whatever truth is in it is from Allah and His Messenger, and whatever mistakes are from the shaytaan and myself; And Allah and His Messenger are absolved from it.

Thursday, 17 March 2011

Anyway...just do it..

ermm..kalo dah nak blogging, tak reti plak nk benti..
i quote this from a bro..he's a very nice guy, adore him very much.
a good H material actually..haha..

anyway, ini adalah santapan rohani yang patut disantap setiap hari supaya setiap hari kita boleh senyum dengan ikhlas... :)
-----------------------------------------------------------------------
If you are kind, people may accuse you of selfish, ulterior motives.
Be kind anyway.

If you are successful, you will win some false friends and some genuine enemies.
Succeed anyway.

If you are honest and sincere people may deceive you.
Be honest and sincere anyway.

What you spend years building, others could destroy overnight.
Build anyway.

If you find serenity and happiness, some may be jealous.
Be happy anyway.

The good you do today, will often be forgotten.
Do good anyway.

Give the best you have, and it will never be enough for some.
Give your best anyway.

Because in the end, it is between you and Allah SWT.
It was never between you and them anyway.

sape ade gen ni angkat kaki!!

erm..sape ade gen ni??

GEN KELAKAR

Ade?
Ade?

Hari ni saya tepon bahagian urusan korporat...cakap belum sampai dua minit, orang di corong sana berkata..."Kelakar betul awak ni..."
aku rase aku blum buat lawak, baru bertanya soalan...hehehe...

Teringat kenangan lama di Universti..baru selesai orientasi (freshies gituh..). lepak kat tangga kolej dengan akak senior dan beberapa kawan2 lain. Ntah ape la yg aku cakap tetiba kawan sebelah aku cubit sambil berkata.. "Awak ni kelakar la...." errr...perlu ke cubit..?huhu... :P
tapi pastu pencubit tu jadi kawan saya sampai sekarang..

biarlah..janji happy..

Tuesday, 15 March 2011

nnt awak tak sms sy lagi

hallo..loo..loooo..loooooooo (echo echo echooooo)

wahhh...4 bulan punya sawang di blog ini...

ok ini tricky question. aku x reti..
ada orang bagi aku pinjam pen (bukan objek sebenar).
katenye bila2 jumpa lagi pulangkan..
aku yg bz ngalahkan professor ni everytime tgk pen tu tingat kat tuan pen..
teringat janji nak pulangkan pen..
sekali sekala sms remind tuan punya pen bile bole pulangkan pen
sekali tuan pen jawab..sebenarnye tak perlu pulangkan pen
sbb kalo da pulang, aku x sms dia lagi.
simpan pen = ingat tuan pen
apekah?? sweet ke ni..?? hahahaaha

ape kata anda pinjamkan saya sebiji BMW, saya pasti akan ingatkan anda..heheehe