Pages

Friday, 29 September 2006

evolusi ramadhan..

Bismillah ar-Rahmaan ar-Rahiim


ramadhan pun berevolusi??
tak..aku yang berevolusi setiap tahun bersama Ramadhan..
flash back;
mase kecik2 dulu solat tarawih 2 rakaat je, pastu main sampai la orang selesai tarawih..
dah masuk sekolah..solat tarawih dah jadi 4 rakaat..4 rakaat lagi lebuh..tido..zzzzzz
masuk sekolah menengah..solat tarawih 8 rakaat, tapi tersengguk-sengguk setiap rakaat..pasti balik umah/dorm muka monyok sebab mengantuk..
erm..bila selesai zaman sekolah, masuk matrik, masuk U, solat tarawih 8 rakaat dah ok, tapi banyak rongak--tak buat setiap malam..pastu menyesal..especially bila sampai 10 yang akhir..
sekarang..tengah usaha untuk menjadi lebih istiqamah..biar sedikit tetapi berterusan.. ameen..
tahajjud..selalu melepas..sebab bangun lewat, nak sahur plak..huhu..
takpe cuba lagi..

kesimpulannya Ramadhan mematangkan aku..mengajar aku banyak perkara..supaya aku lebih menghayatinya..everytime ramadhan menjelang hati aku berbunga2..heheh..

Ramadhan juga selalu mengingatkan aku pada Baitul Haram..betapa seronoknya berpuasa kat sana..rezeki melimpah2..subhannallah..
mase kecik2 dulu..umor 6 tahun kot, parents aku ade bawak kami g umrah sekali, aku ingat lagi.. aku dok bersandar sebelah ummi, menghadap kaabah, nampak kaabah tu besaaar sangat..tenang sangat..mase ummi solat aku tido kat tepi tiang..hihi..pastu mase tawaf, buya angkat aku untuk cium hajar-aswad..
pastu tahun 2002 aku pegi lagi..excited btol..ponteng kuliah..bulan pose, lecturer pun lembut hati..aku ingat lagi setiap langkah aku kat masjidil-haram tu..mase nak tengok kaabah tu setelah sekian lama..perasaan tu cam rindu nak jumpa kekasih. takleh nak describe..tapi kat sane aku kalah jugak..penat tarawih..tak dapat ikut Imam Abdul Rahman Sudais sampai 20 rakaat.. lapan je dah K.O!! selalu dok dengar suara die kat CD, bile dengar 'live' syok gak..agaknya camtu la rase orang yang dok g concert ek..
pastu mase tawaf wida' (last tawaf b4 keluar dari Makkah)..tengahari yang amat panas.. sedih nye tuhan je yang tahu..nak tinggalkan Rumah Allah..aku ingat setiap ruku' dan sujud..setiap doa..aku pandang lagi kaabah tu..erm..semuanya jelas dalam minda.. rasa macam baru semalam..

i am so deep in love with Ramadhan..
ada mana-mana jutawan..erm..takyah jutawan la..sesape pun bleh..
yang nak bawak aku gi Rumah Allah lagi..?? aku takde $$ nie..huhu..

tenang..

"sesungguhnya dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang.. "
ayat Quran tu..jaminan dari Allah..
100% setuju..

tapi masih ada manusia yang mencari alternatif lain untuk mencari ketenangan..
selalu sebenarnya kita tiba-tiba rasa jiwa kosong..tapi tak tahu kenapa..
itulah rasanya bila kita jauh dari tuhan..jadi tiadalah cara lain untuk menghilangkan jiwa kosong melainkan dengan mendekati tuhan kembali..

bukannya dengan merokok, lepak kedai mamak, tengok wayang, sms orang, mengadu pada orang..sedangkan Tuhan sedang menunggu rintihan hambaNya...mengadulah pada Dia, sebaik2 tempat mengadu.. itulah realitinya..aku pun selalu camni..dok citer kat orang..situ sini..serabutla konon.. tapi kan, lagi baik kalo solat sunat 2 rakaat masa sujud tu mengadulah sepuas-puasnya..dalam keadaan sujud, keadaan paling hina kita meminta simpati pencipta kita..kan Dia Maha Mendengar..
kepuasannya lain dari yang lain..cuba la..buat sesiapa yang belum cuba..

erm..kengkadang kita tenang, tapi orang lain yang buat kita tak tenang..camane??
fikir-fikirkan..

Wednesday, 20 September 2006

treasure hunt..

win a treasure hunt??
never in my life..
treasure hunt selalu nampak bosan bcoz i have this hard time finding things..

but this one is quite interesting bcoz u have to use ur brain more than using ur eyes..haha i like that very much..infact we got the 5th place..not bad!


so the story begin..
SR juniors..

hehe..iye sangatla aku nak tulih
panjang2..tak reti la..

Facts on TASik Kenyir Treasure Hunt 2006
1. maya still having hard time finding the answer..haha!!
2. aziz is very good in maths, fizik, bio, psikologi..but he didn't know that Losong is a name of a place..Losong feri is a place, not a keropok..haha!
3. keropok losong amaat sedap..
4. team euphoria : >> Ct and ziana best..Dr razali cool..
5. azuan still having hard time taking pics.. =)
6.azuan and maya succeeded in impressing aziz about a place called kerteh..the limelight was great..
7. SR juniors can join other treasure hunt and win..huahua
8. tasik kenyir is awesome!!! the best word to describe it.. SUBhanallah..





miss me not??

i have a not-so-sure boyfriend =)
huhu..actually i'm the one who's not that sure. uhuk!!!

i didn't contact him 4 couple of weeks..aiyoo..neither do him..
then my mum told me that he's not well..instead of calling, i sent him a message "miss me not??"
he called right away..
and asked me do i have any other boyfriend..what a funny question..
so i just laughed, then he added " i swear that u have other boyfriend..how many??"
i answered.. "oo..yeah..i do have..how many?? ten of them.."

yeah..i sakan ber'seronot' during my free holiday vacation cum treasure hunt at tasik Kenyir..
so he did-- have strong hunches..pity him, dislocated his spine (i think) during football last week.. alalalala...kesian..

i do miss him..but i'm confused..doomed in confusion..
erm..need more time to figure it out..

Wednesday, 6 September 2006

muhasabah_diri

aku ni..
pose..
sememangnya puasa boleh menundukkan nafsu..
aku jadi seorang yang baik tutur kata, tak mudah naik angin..
bagus btul..

aku ni..
kena muhasabah diri..
wahai tuhan yang Maha Pengasih
terangilah ku dengan nur imanMu
hanya engkau tempat aku berserah
mohon maghfirah di dalam syahdu
wahai tuhan yang Maha Pengasih
ampunilah segala dosaku
laksana buih di laut memutih
hanyut ditelan gelombang nafsu..

aku ni..
solat isya' asyik 'qada' subuh je seminggu dua nie..
ape nak jadi nie..??
anak sape solat 'rongak2' nie..
konon nak bangun kol 5. tapi lebuuuhhhh...

aku ni..
tengah down sangat..

dah 2-3 hari camni..
takde mood nak g kickboxing..
takde mood nak wat pape..
dok bace journal pasal nipah tapi makin down plak rasanye..
dengan masalah bapak merajuk kat umah..
adeeh..

aku ni..
letih la..
but i'm sure that my mum lagi letih..
that's why i alwiz try to bring home my happy face..
so that my mum can smile too..

aku ni..
manusia. penuh dengan limitasi..semuanya terhad. tapi kenape aku sering takbur, riya', malas?? selalu kite ni lupe yang kite ni hamba.. jika Tuhan cabut roh kite, terus kite jadi bahan makanan mikrorganism yang laparrr..degraded..tinggallah tulang..gigi..rambut.. nape asyik lupe semua tu..?? nape sombong sangat manusia nie..

pagi tadi aku dengar tazkirah kat IKIM.fm..
zaman dulu..LUQman al-hakim pernah diminta oleh seseorang supaya menyembelih seekor kambing..dan diminta mempersembahkan 2 bahagian TERBAIK pada kambing tu.. Maka Luqman telah mempersembahkan lidah dan hati..
pastu..luqman diminta pula menyembelih seekor lagi kambing dan diminta mempersembahkan 2 bahagian TERBURUK pada kambing tu.. Maka Luqman telah mempersembahkan lidah dan hati..

eh same??

tu la..
kena jaga betul2 lidah nie..
kerana ia mencerminkan hati..
lidah oh lidah..

ade Nabi s.a.w. pesan..
"if u can't say good thing, be quiet.."
ringkas..mudah..tapi dah cuba?? susah sebenarnye..
mengumpat lain..menyumpah lain..mengutuk lain..
merapu lagi la..gigit lidah tu..!! huhu..
ish2..jangan kuat sangat merapu..
skit2 tu bleh la..to spice up your day..
jangan jadikan hobi ye..

ok..aku dah rase ringan skit..