Pages

Tuesday, 17 August 2010

Satu tahun!

Maya Ijau @ Kayseri, Turki
Da setahun rupanya..hmmmm..


Tahun lepas, aku tiba dari Istanbul sehari sebelum Ramadhan..
Pengembaraan aku selama 6 bulan.. dengan muka hitam berkilat 'tak boleh blah' sebab tak tahan panahan matahari musim panas di sana..
Aku balik dan keje aku tidurrr...Jetlag aku berminggu2.. bos aku perli gaks..hehee..sebab takkan berminggu2 kot..tapi ape nak buat...ade benda2 yang kita tak boleh kawal kan..

memang puas hati...sebab banyak kenangan manis dan pahit aku bawak pulang..

Yang pasti aku yang sekarang tidak sama seperti yang dahulu..banyak benda aku belajar di sana...betul...jauh perjalanan, luas pengalaman..luas permandangan.. :)

Rasanya macam2 aku nak citer kat cni..tapi belum berkesempatan..bukan ape, aku kalo boleh nak boh gambar best2 dalam posting tu..tapi tak sempat nk korek2 folder gambar tu...

tengoklah..aku cuba nanti ye..hehehe..

Sunday, 15 August 2010

Bertuah jadi Lampu Dinding

Salam..


Semasa aku pergi mesyuarat di PD minggu lepas, bos cakap kat aku..

"Haa..Maya.. saya baru perasan awak takde dlm meeting tadi.. tiba-tiba awak
muncul.. panjang umur awak.."

Aku plak jawab..

"Boss, saya tanak panjang umor... (bos buat muka konpius)..saya nak
keberkatan umur tu..pendek umur takpe, panjang umur pun takpe..janji
berkat..(bos pun angguk-angguk)

****************************

Aku bagi ole-ole kat boss aku aritu dan dia cakap ni..

"Thanks Maya..saya doakan rezeki dan umur awak diberkati.."

Erm..nampaknya boss tangkap ape yang aku cakap hari tu..alhamdulillah..

*************************************

Aku just nak berkongsi apa yang telinga aku dengar malam tadi dari corong radio..
walaupun zaman sekarang tiada lagi lampu dinding (minyak tanah) dan corong radio (sebab semua orang pakai speaker)..

HIDUP INI BAGAI LAMPU DINDING
YANG DINYALAKAN DI MALAM HARI
APABILA MINYAK SUDAH KERING
IA AKAN PASTI PADAM SENDIRI
BEGITU JUGA MANUSIA..


Ustaz yang beri tazkirah semalam cakap, untung lagi jadi lampu dinding, sebab jika minyaknya habis, boleh diisi lagi..tapi lain pula tentang manusia, tiada 'isian semula'..nyalaan 'hidup' itu hanya sekali..jika ditakdirkan minyaknya sedikit maka pendeklah tempoh nyalaannya..jika untung, maka lama la ia menyala..
betul juga..

Ustaz kemudian kaitkan tentang hidup manusia dengan amal solehnya..
Amal Soleh bukan sahaja apa saja yang kita lakukan di 'masjid'..amal soleh ni macam2...
Jadi ayat-ayat seperti..

"Mak dah tua.. toksah la bawak anak-anak engkau datang sini.. tak larat mak
nak jaga, patutnya waktu begini mak pegi masjid.."

kata ustaz, dialog di atas..tak sepatutnya berlaku..

Kerana...
Amal soleh itu pelbagai..even menggembirakan hati orang juga termasuk sebagai amal soleh..tak perlu tunggu sehingga nak ke masjid..jika menjaga cucu membuat hati anak2 dan cucu2 gembira, maka kita sudah skor!
Jadi jika muffin dan kek keju aku dah menggembirakan hati manusia sekeliling aku, kira ok la kan :) ermm..masih boleh improve.. hehehe

Ustaz kata, ketika Rasulullah sudah menghampiri ajalnya, baginda bukan sibuk menyendiri di masjid, tetapi Baginda sibuk mengelokkan hubungan Baginda dengan MANUSIA..baginda bersama isteri-isterinya, cucunya, jirannya, sahabat-sahabatnya..kerana keharmonian ini penting..jika ini amalan Rasulullah, maka siapa kita untuk mempertikaikannya..???

So, jika membuang duri di jalanan juga dikira sebagai pahala, aku pasti kita semua boleh lakukan yang lebih baik dari itu..BE SMART!

Wednesday, 11 August 2010

Kejar mengejar..

Di suatu Subuh, sebulan yang lalu..Ummi berpesan kat aku..


"Kalau kita pilik akhirat, dunia akan kejar kita..
Tapi kalau kita pilih dunia, akhirat akan tinggalkan kita.."

Pastu aku fikir..macam mana nak kejar akhirat..? Sedih juga mengenangkan diri yang dirasakan banyak lalai..aku fikir dan terus berfikir...

Suatu malam, sekali lagi, di corong radio, aku dengar ayat-ayat ini dibacakan..ustaz tu menafsirkannya...

Dan pada masa tu aku rasa..ini rupanya jawapan kepada persoalan aku..macam mana aku tak 'nampak' sebelum ini.. Surah Al-Lail..

﴿إِنَّ سَعْيَكُمْ لَشَتَّى﴾
4. sesungguhnya usahamu memang berbeda-beda.

﴿فَأَمَّا مَنْ أَعْطى‏ وَ اتَّقى‏﴾
5. Adapun orang yang memberi (menginfakkan hartanya di jalan Allah) dan bertakwa,

﴿وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنى‏﴾
6. dan membenarkan adanya pahala yang terbaik (syurga),

﴿فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى‏﴾
7. maka Kami kelak akan menempatkannya di jalan yang mudah (mempermudahkan urusannya)

Allah yang sayangkan aku tu..telah jawab soalan aku..
MUDAH sahaja nak pilih akhirat..

  1. Rajin memberi (bersedekah..membantu dengan tulang 4 kerat..dll)
  2. Bertaqwa (errm..ini mencabar sikit..tapi kita kena sentiasa cuba mem'baik'kan diri kan?)
  3. Membenarkan adanya perkara baik (dan percaya berbuat baik, dibalas baik..)
  4. Seterusnya dengan mudahnya Allah akan mudahkan urusan kita..(urusan kita kan pastilah di dunia dan di akhirat kan? kan?) See..'dunia akan kejar kita..' bantu kita jadi 'soleh'..wow!!

Tapi ada sambungannya..


﴿وَ أَمَّا مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْنى‏﴾
8. Dan adapun orang-orang yang bakhil dan merasa dirinya cukup,

﴿وَ كَذَّبَ بِالْحُسْنى‏﴾
9. serta mendustakan pahala yang terbaik,

﴿فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرى‏﴾
10. maka kelak Kami akan menempatkannya di jalan yang sukar.

﴿وَما يُغْني‏ عَنْهُ مالُهُ إِذا تَرَدَّى﴾
11. Dan hartanya tidak akan bermanfaat baginya ketika ia telah terjerumus (ke dalam neraka Jahanam).

﴿إِنَّ عَلَيْنا لَلْهُدى‏﴾
12. Sesungguhnya kewajiban Kami-lah memberi petunjuk,

﴿وَ إِنَّ لَنا لَلْآخِرَةَ وَ الْأُولى‏﴾
13. dan sesungguhnya kepunyaan Kami-lah akhirat dan dunia.

Haa...ingat ni..

  1. siapa yang BAKHIL aka Kedekut, Kikir, Taik Idong Masin, (tak kira la kedekut harta ke kederat ke, kedekut ilmu ke...)
  2. dan orang2 yang berpendapat dan suka cakap "buat baik, buat jahat sama je.."
  3. TUHAN dah warning, Dia dengan mudahnya (tiada yang susah buat Tuhan) akan 'susah'kan hidup kita..harta kamu tu takde maknanya mase Dia campak kamu dalam neraka..sendiri mau ingat sebab dunia dan akhirat semua adalah milik Dia.

Huhu...sungguh menyentuh hati aku...gerun rasanya..tapi aku rasa seronok bila jawapan ni aku dapat...Terima Kasih Allah!

NOTA: Sila baca sepenuhnya surah ini..sesungguhnya ia adalah surah yang indah! :)

Why conserve water?

An article i wrote for a contest. Menang No.2. Ok la tu..

I have always been fascinated by the natural world. I even have a nickname, ‘Maya Ijau’, which means green-Maya. The excitement of learning and experimenting new thing always gives me a jolt and I’m enjoying it. With respect to the environment, me my family choose to recycle. We try our best to manage our waste of the day by separating it by its type. In relation to water conservation, it made me think. Have I done anything to conserve our precious water? So I did some internet surfing just to see what can be done. These are some of the things I have been practicing without knowing it actually helps to conserve water.

I usually turn off water while washing my hair and brushing my teeth. When using the toilet, I drop the tissues in the trash instead of flushing it and save water every time. I also shorten my shower most of the time and I prefer to use the shower as bath tub requires more water. Then just now I got new tip that said I can do more by keeping a bucket in the shower to catch water as it warms up or runs. Use this water to flush toilets or water plants.

Cleaning is one of our unavoidable daily chores. When doing laundry, I usually match the water level to the size of the load and run my clothes washer only when they are full. One thing I notice is there were too cups, glasses to be washed everyday especially when all of my family members were at home. So, the next time they come I will ask everyone to designate one glass for drinking water or get themselves refillable water bottle. This will cut down on the number of glasses to wash. I also hope that I will be more active to collect the water used for rinsing fruits and vegetables then reuse it to water houseplants.

Living in the tropical region, most of the time we enjoy cold drinks. The next tips I’m going to apply for cold drinks are to keep pitchers of water in the refrigerator instead of running the tap. This way, every drop goes down to me and not the drain. During my day out and when I have ice left in my cup from a take-out restaurant, I will not throw it in the trash; instead I will dump it on a plant. This is so easy.

The next tip is very vital for the public. It is important for everybody to responsible to report any broken pipes, open hydrants and errant sprinklers to the property owner or the water provider. This will help to save water and most importantly it saves public money.

I’m sure that everybody has done something that contributes to water conservation but most of us are not aware of that. The activities will remain the same, but when we put a value to it, as for this reason it will for water conservation, we will appreciate it more and we will definitely gain self-satisfaction, that’s for sure. So the next thing I would do is to share water conservation tips with my friends, family, neighbors and all fellow bloggers out there. It is tedious work but hopefully our small daily contribution will help to save our precious water and Mother Nature.

Monday, 2 August 2010

Manusia itu dalam kerugian..kecuali..

Diambil dari petikan Ustaz Hasrizal Abdul Jamil aka Abu Saif

Sejauh mana kita menghargai masa..?

To realize the value of ONE YEAR,
Ask a student who failed his or her final exam.

To realize the value of ONE MONTH,
Ask a mother who gave birth to a premature baby.

To realize the value of ONE WEEK,
Ask an editor of a weekly magazine.

To realize the value of ONE DAY,
Ask a daily wage laborer who has six kids to feed.

To realize the value of ONE HOUR,
Ask the lovers who are waiting to meet.

To realize the value of ONE MINUTE,
Ask a person who missed his or her train.

To realize the value of ONE SECOND,
Ask the person who survived an accident.

To realize the value of ONE MILLISECOND,
Ask the person who won a silver medal in the Olympics

To realize the value of this precious LIFE,
ask the person who is now six feet under!