Pages

Monday, 25 December 2006

earthquake

You, you’re not aware
That we’re aware
Of your despair
Don’t show your tears
To your oppressor
Don’t show your tears
Try not to cry little
one

You’re not alone
I’ll stand by you
Try not to cry little one
My heart is your stone
I’ll throw with you

Sami yusuf nyanyi lagu tu
Hari ni macam mendung skit..hati aku pun agak mendung..banyak merenung, muhasabah diri yg sememangnya dah banyak lalai..
Semalam aku dengar lagu nie..buat aku sedih setiap kali dengar..cerita tentang penderitaan saudara2 kita di negara2 yang kacau bilau eg palestin, Iraq..terbayang wajah2 anak kecil..baya adik2 aku..sepupu n anak2 sepupu (bcoz aku belum ada anak sedara)..
Buat aku terfikir. sejauh mana aku dah membantu?
Malam semalam plak, tertengok citer Hindustan casting rani mukherjee n amitabh bachan..nama citer tu BLACK. Mengisahkan michelle yg buta pekak bisu, sorang pelajar oxford. N cikgu die yang dah tua yg cuba nak ajar michelle ni berdikari sebab die dah tua n akhirnya menghidap Alzheimer..huhuhu.. orang buta mengingatkan aku kat abang2 yg aku selalu jengok kat Library UM dulu..abang zam, abang hafiz, abang arshad..apela kabar diorang agaknya. Teringat zaman tolong bacakan buku untuk diorang, carikan buku rujukan, tengok ketangkasan tangan diorang tulis braille (cam ni ke eja Braille??) Huhu..gelapnya dunia. Pastu michelle tu siap pekak + bisu..gelap n sunyi la plak. Cikgu dia la yang jadi pemudahcara die masa kat Oxford. Pastu cikgu di plak kena Alzheimer. Huhu..ingat kat opah kat kampong.. ekspresi amitabh bachan tu real..cam muka opah..aku nangis je tengok masa tu..camtu agaknya rasanya tetiba boleh lupa..within seconds!! Konon nak belanja murid die makan aiskrim tetiba boleh lupa..maka die pulang dalam keadaan blur pegang ais krim n tinggal la si buta pekak bisu tu kat Bandar..
Erm..kita yang celik,tak bisu, tak tuli ni buat ape??
Pastu pagi tadi, tengok berita kol 7, Taiwan digegarkan dengan gegaran lebey kurang 7 skala richter..sepanjang minggu lepas banyak btol gempa bumi berlaku.. Indo, US..kiamat sudah dekat agaknya..dan Nampak gaya cam aku sendiri blum bersedia..
Adehh…kalo terlalu fikir pasal dunia langsung tak jadik keje, tapi kalo tak fikir cam tak berkembang plak otak nie..camane?? bukan ape..Cuma hati ni sayu skit pepagi nie..at least I still have my sensitivity n sensibility..

No comments: