Wednesday 30 January 2008

Bumi ini sudah tua..

mase kecik dulu, aku selalu disajikan dengan pelbagai cerita.
teringat bile diceritakan bahawa bumi ini tuanya seperti si tua bongkok..
macam tak percaya..sampai sekarang tak dapat lihat logiknya sebab bila dilihat sekeliling, semua cam OK je kan..

sampaila suatu hari, aku disajikan dengan satu cerita.. "An Inconvenient Truth" by Al Gore. kalau sesiapa masih ingat Al Gore ni, die penah bertanding nak jadi President Amerika, tapi G.Bush yang menang..

rupenya Al Gore ni seorang environmentalist. kesedaran yang diberikan oleh Prof. semasa die di Universiti. dokumentari satu jam tu, betul2 memberi tamparan hebat..fakta yang diberi terlalu banyak..dan semuanya ade bukti saintifik..semua hipotesis telah dibuktikan oleh bumi kesayangan kita...sedih..

kalau nak ditulis di sini dalam satu posting, huisshh berjela-jela panjangnye.
jadi aku petik satu je dulu ye..

ICE AGE. ape yang korang tahu pasal ni? aku tahu cartoon tu jek..yg ade tupai dok kejo die nye buah kacang..ade mammoth..ape ntah lagi binatang primitif yang da pupus. Ice age make sense pada aku, sebagai zaman sejuk beku sebelum adanya dunia yang hijau sekarang. tapi tahukan kawan2 semua bahawa dunia ciptaan Allah ini telah mengalami lebih dari satu Ice Age?? ice age yang terbaru (tak la baru pun..terkini la kot..) adalah yang ke-6!! bagaimana semua ini dibuktikan? melalui Carbon Isotope yang terperangkap dalam pembentukan Ice. ini semua dah dibuktikan.
dan yang lebih menyedihkan ialah suhu zaman ini yang makin meningkat telah melebihi suhu yang induce pembentukan Ice Age yang seterusnya. It is complicated but it make sense..damn it..! perasaan aku berbaur takut, sedih, marah, risau..

benarlah bumi ini sudah tua..kiamat juga sudah dekat..
benarlah kata Allah bahawa tangan-tangan manusia bisa memusnahkan dunia..btul..tangan ku juga agaknya..dan tangan kawan2 semua..huhu..

Telah nampak kerosakan di darat dan di laut disebabkan karena perbuatan tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar). [ar-Rum 30:41]

jadi apa signifikannya fakta ini..?? ia berkaitan dengan masalah pemanasan global/global warming sekarang ni..cuaca dah tak menentu. di saat aku menulis ni, China sedang mengalami kesejukan yang amat sangat..semua beku..terlalu beku..

kalau ada kesempatan, carilah dokumentari ni.. An Inconvenient Truth.
atau klik kat "Loving Earth" kat sebelah ni..

ade mase nanti aku citer lagi..

No comments: