Monday 14 January 2008

anak muda yang marah...

ini surat aku nak hantar kat satu surau..sebab aku bengang.
ada pakcik nasihatkan aku jangan hantar surat ni sbb..kesan buruknya lebih dari kesan baiknya.
dengan itu aku post surat kat cni untuk puaskan hati aku yang marah dengan kejahilan dan kedegilan berpanjangan sesetengah orang...hhmmmm....
------------------------------------------------------------------------
Pengerusi Jawatankuasa Surau

Assalamualaikum wbt.

Tuan,

Surat ini ditulis untuk meluahkan rasa tidak puas hati saya terhadap tingkah laku salah seorang AJK surau ini yang telah menceroboh privasi kami (muslimat) di surau tersebut. AJK tersebut telah memperkenalan diri sebagai En. S.

Pada 13 Januari 2008, saya bersama tiga saudara perempuan serta saudara lelaki saya solat Asar di surau ini dan pada waktu yang menunggu masuk waktu maghrib. Dalam masa kami menunggu ini, kami didatangi salah seorang AJK surau ini menegur abang saya yang sedang bercakap dengan kami. Walaupun sudah dimaklumkan bahawa kami berempat sedang berada di bahagian muslimat, AJK ini tetap memasuki bahagian muslimat tanpa meminta izin atau memaklumkan kami. Kami amat terkilan dan kesal dengan tindakan AJK ini kerana memasuki bahagian muslimat tanpa izin dan tidak menghormati kami yang tidak menutup aurat ketika itu.

Telah berlaku sedikit pertelingkahan kerana kami amat marah dengan tindakan beliau. Beliau langsung tidak meminta maaf atas tindakan tersebut, malahan memberi alasan sudah menjadi tugas beliau adalah untuk membuka pintu. Kami tidak berpuas hati dan meminta beliau memohon maaf kepada kami atas tindakan gelojoh beliau.

Saya amat berharap tuan dapat mengambil perhatian terhadap sikap AJK surau ini dan saya menuntut supaya beliau meminta maaf atas tindakan tersebut. Saya juga berharap agar organisasi surau ini akan lebih menghormati dan menitikberat soal aurat muslimat dan bukan ’main redah dan belasah’ sahaja. Pintu bahagian muslimat adalah lebih baik ditutup daripada dibuka atau dinaikkan tanda ’untuk laluan muslimat sahaja’ supaya aurat muslimat akan terlindung jika ada yang melalui pintu muslimat.

Saya amat berharap perkara seperti ini tidak akan berulang di masa hadapan. Kerjasama dan perhatian tuan amat saya hargai.

Sekian, terima kasih.

Yang benar,
Maya Ijau

No comments: