Thursday 15 September 2005

mentor mentee..mentoot takde?

"tunjuk ajarku sifu.."

meh nak citer skit senario di tempat keje baru.
masuk arini dah 46 hari aku bergelar Cik Maya Ijau--New Research Officer--kat MARDI nie.
aku lah mentee. mentorku encik J namanye..kalo kat luar kena panggil uncle J kot, dah senior, 50++ maybe..die la yg akan jaga aku selama 3 TAHUN-maximum- sebelum aku dapat confirmkan jawatan nie. bukan senang..

dalam blog nie, jom panggil die Uncle J. ewaaaaaahhhh...

1st impression aku pada UnCle J--pelik--lain skit la perangai die. always tunduk aje, sampai aku kadang2 takut nak tegur. tapi die bukan garang. cuma pelik kot.mungkin sbb aku belum biasa dengan telatah manusia. kite kena accept perbezaan. tu la pasal, lama sangat dok kat UM asyik kawan dgn yg sebaya je, jadi kurang reti nak bergaul dgn org berumor..amek mase kot. sbb sekarang dah best skit, die selalu senyum, pastu dah bleh gelak2-skit la-- dengan aku..
but thanks to him, aku dapat komputer best, dalam bilik sendirik..siap bagi printer..nasib aku kire baik la sbb org lain yg masuk awal, blum dapat lagi..

i'm going to be one doing genetic enhancement on indigenous fruit using germplasm collection in MARDI. itulah yg aku cuba fokus sepanjang 46 hari berada kat cni. dan hari ni lah segala kemusykilan/mental block aku hilang sbb hari ni aku berjaya menyiapkan MENTOR MENTEE ACTIVITIES SHEET ala-ala perancangan kerja untuk 3 tahun akan datang..rase nak lompat2 gumbira..(orang lain dah hantar 2 minggu lepas..uhuk!!)

sebab??

hari2 aku dok baca buku, journal, report dan ntah hape2 lagi, untuk mencari identiti aku kat cni..BLURR giler..UnCle J plak asyik out station, dah tak tau nak tanya sape. but i kept on reading..hopefully as time goes by, i'll find myself. alhamdulillah bile UnCle J balik die tolong aku siapkan. aku pun dah dapat skit gambaran keje skit2. sbb aku perintis kot..sehebat mane ntah la..tapi aku akan cuba sebaik mungkin..sebab setiap yg kite lakukan ini adalah KERANA ALLAH..

nampaknye 3 tahun nie, aku akan bermain dengan keluarga pisang, limau, mangga..sonot gaks. UnCle J pesan, "kalo nak wat sesuatu kena suke". luckily aku mmg suka fruits, so kire ok la kan..lagipun ade UnCle J nak bantu aku.. hehe!

pastu aku kena main dengan durian plak..lambat lagi kot..coz kena gain experience dulu. so aku kena la sambung baca buku ELEMANTARY PRINCIPLE OF PLANT BREEDING. dah baca 3 chapters, ade lagi 9.. Ya Allah,permudahkanlah urusanku.. ameen...

No comments: