Monday 12 September 2005

opahku sayang...


opah ku namanya Raja'ah. ibu kepada ibuku..org selalu panggil die PanJa'ah. nie satu-satunya nenek yg aku ade.yang lain sume dah pergi menemui yg Maha Esa. umur opah dah 80 lebih.aku tatau umor yg tepat. bunga yg die pegang tu hadiah mase aku konvo baru nie..senyum nya sungguh menawan kan..?? dah takde gigi..huhuhu!!

tetapi opahku sebenarnye dah nyanyuk. orang indon bilang 'pikun'. dah 4-5 tahun jugak la opah dah nyanyuk. agaknya kalo aku tak btau, korang boleh agak tak die nyanyuk??

0650a.m
aku masuk ke biliknya untuk menggosok baju nak g keje.. alhamdulillah opah nak solat arini..dah lama sebenarnya opah tak solat..nyanyuk kan?? kak riza-penjaga opah- bagi opah pakai telekung, maka opah pun solat, kak riza pun solat. aku plak sibuk menggosok baju..

allahuakbar..bismillahirrahmanirrahim..(alfatihah), (Al-Quraisy)..selesai rakaat pertama, allahuakbar..bismillahirrahmanirrahim..(alfatihah), (Al-Ikhlas)..selesai rakaat kedua.. assalamualaikum warahmatullah..
maka opah pun berwirid kemudian berdoa..

tetiba setelah senyap seketika terdengar.."attahiyyatul mubarakatusshalawatutthoyyibatullillah..sehingga habis.
kemudia opah bagi salam. sekali lagi opah berwirid kemudian berdoa..
(aku yang sedang menggosok ketika itu, pandang opah kemudian pandang kak riza sambil bagi signal>>opah dah lupa tu..ulang tahiyyat akhir..) bila aku pandang opah sekali lagi, opah ulang lagi tahiyyat nye..berlarutan sampai 2 kali..aku pandang lagi kak riza..(aku bagi signal lagi>betul ke nie..sampai bile nak habis solat opah nie??)..
aku pulak sambung gosok tudung..by the time selesai gosok, opah pun selesai salamnye (yang ke-4). kali nie nie terus bukak telekung--dah panas kot..dengan itu, selesailah solat opah ku sayang..

terusik hati aku tengok sume tu..lucu sebenarnye tapi kesian kat die, pastu dok fikir, macam mane la kite kalo dah tua nanti..ade ke yg nak jaga..? nyanyuk ke ingat? mampukah nak berjalan? masih bolehkah nak beramal? Ya Allah, berikan kami kesudahan yang baik..dan jauhkan kami dari azab api neraka..

opah aku tu mase die OK, lain.. solatnye cukup, siap banyak yg extra..(tak mcm aku..extra seciput aje..malu..) takleh dok diam, ade je benda yg nak die buat, suka masak, pemurah, suka bersedekah, tapi tegas jugak orangnye..
sekarang..dah tanak solat-xlarat-(kate die.."aku solat dulu drpd kamu.." maksud die tu..aku dah rope ini,tuhan dah tak suruh solat la..kamu yg muda tu solat..), pastu asyik nak makan aje..sbb dia lupa..

rindunye kat opah yg dulu..tapi die takkan kembali, maka harus sayangi opah yg ini.. opah yg comel,lucu,dan tidak kurang juga banyak menduga kesabaran, especially ummi..semoga ummi dapat jadi anak solehah kepada opah, dan aku dapat jadi anak solehah kepada ummi..
semoga Allah memberkati hidup ibu kepada ibuku kerana kerana dialah aku dapat seorang ibu yang UNIK+BEST..yg tak dapat diungkap oleh kata2.. AMEEN..

1 comment:

AILEM said...

Rindu gak ngan opah... ingat ari tu time kat umah maya.. huhuu...