Monday 12 September 2005

selekoh tajam..

tenang btul hari nie..didendangkan dengan alunan ayat Al-Quran yg merdu, teringin plak nak mencoret sesuatu..

aku seorang pemandu..
memandu ke serdang setiap hari untuk ke tempat kerja. disebabkan aku selalu bangun lambat, aku akan memecut ke sane dgn harapan punch card hari nie tidak merah. alhamdulillah baru sekali aku'merah' bulan nie, itupun sebab hujan n tetiba jam tak tentu hala..
pecutan aku boleh tahan jugak la..menyebabkan setiap pagi aku kurang berfikir,kerana perlu menumpukan perhatian di jalan raya, dengan azam nak jadik Alonso ciplak suatu hari nanti..haha! jadi lazimnya dalam perjalanan pulang ke rumah,aku lebih menggunakan fikiran aku untuk berfikir tentang hidup..(tapi pemanduanku tetap laju..) suatu hari dalam perjalanan pulang,di selekoh yang tajam dengan kelajuan 90km/jam aku terfikir, "what if kat depan nie ade benda menghalang jalan (lori,keter rosak,batu besar,orang etc) , sure aku hemtam benda tu,hancur..!!!"

di selekoh..
kita tidak tahu apa yg bakal menanti di sebalik selekoh tu..even kite lalui selekoh itu setiap hari..begitulah juga kehidupan kite..takut juga rasenye..sbb aku pandu laju..(ikut nafsu kot). cukup bijak ke kite nak menghadapi cabaran yg mendatang. mungkin musibah, mungkin juga basyirah..selalu jugak la aku kata kat diri sendiri, "maya,slow skit.." tapi keseronokan pada kelajuan menyebabkan aku tidak menekan pedal brake, tapi terus maintain laju pada selekoh tu setiap hari..maya..bile la nak sedar..??
dalam hidup pun same, selalu juga kite rakus mengejar dunia..nak cepat aje, dah tak tengok kiri kanan, pecut..!!! biar cepat sampai..tapi alangkah baiknya kalau kite boleh menghargai setiap detik kehidupan kite..sbb kite takkan tahu apa yg bakal dihadapi disebalik selekoh kehidupan.. even kite tahu di sebalik selekoh ade jalan yg lurus,tapi kite belum tahu jika ade sesuatu yg menghalang kan?? ada baiknya slow di selekoh supaya dapat elak halangan, tapi tak salah rasenya nak memecut, tapi biarlah ade pertimbangan..jgnla laju2 sgt maya oooiiiiii...!!!

ntahle..org nak mengarang, aku pun nak mengarang.ayat belit2.ape yg aku try nak sampaikan ialah berhati2 la dijalan raya..especially di selekoh merbahaya..haha! dalam hidup perlu ade pertimbangan-sepanjang masa-kerana hidup ini penuh dengan kejutan.. wallahu a'lam

No comments: