Pages

Friday, 29 September 2006

evolusi ramadhan..

Bismillah ar-Rahmaan ar-Rahiim


ramadhan pun berevolusi??
tak..aku yang berevolusi setiap tahun bersama Ramadhan..
flash back;
mase kecik2 dulu solat tarawih 2 rakaat je, pastu main sampai la orang selesai tarawih..
dah masuk sekolah..solat tarawih dah jadi 4 rakaat..4 rakaat lagi lebuh..tido..zzzzzz
masuk sekolah menengah..solat tarawih 8 rakaat, tapi tersengguk-sengguk setiap rakaat..pasti balik umah/dorm muka monyok sebab mengantuk..
erm..bila selesai zaman sekolah, masuk matrik, masuk U, solat tarawih 8 rakaat dah ok, tapi banyak rongak--tak buat setiap malam..pastu menyesal..especially bila sampai 10 yang akhir..
sekarang..tengah usaha untuk menjadi lebih istiqamah..biar sedikit tetapi berterusan.. ameen..
tahajjud..selalu melepas..sebab bangun lewat, nak sahur plak..huhu..
takpe cuba lagi..

kesimpulannya Ramadhan mematangkan aku..mengajar aku banyak perkara..supaya aku lebih menghayatinya..everytime ramadhan menjelang hati aku berbunga2..heheh..

Ramadhan juga selalu mengingatkan aku pada Baitul Haram..betapa seronoknya berpuasa kat sana..rezeki melimpah2..subhannallah..
mase kecik2 dulu..umor 6 tahun kot, parents aku ade bawak kami g umrah sekali, aku ingat lagi.. aku dok bersandar sebelah ummi, menghadap kaabah, nampak kaabah tu besaaar sangat..tenang sangat..mase ummi solat aku tido kat tepi tiang..hihi..pastu mase tawaf, buya angkat aku untuk cium hajar-aswad..
pastu tahun 2002 aku pegi lagi..excited btol..ponteng kuliah..bulan pose, lecturer pun lembut hati..aku ingat lagi setiap langkah aku kat masjidil-haram tu..mase nak tengok kaabah tu setelah sekian lama..perasaan tu cam rindu nak jumpa kekasih. takleh nak describe..tapi kat sane aku kalah jugak..penat tarawih..tak dapat ikut Imam Abdul Rahman Sudais sampai 20 rakaat.. lapan je dah K.O!! selalu dok dengar suara die kat CD, bile dengar 'live' syok gak..agaknya camtu la rase orang yang dok g concert ek..
pastu mase tawaf wida' (last tawaf b4 keluar dari Makkah)..tengahari yang amat panas.. sedih nye tuhan je yang tahu..nak tinggalkan Rumah Allah..aku ingat setiap ruku' dan sujud..setiap doa..aku pandang lagi kaabah tu..erm..semuanya jelas dalam minda.. rasa macam baru semalam..

i am so deep in love with Ramadhan..
ada mana-mana jutawan..erm..takyah jutawan la..sesape pun bleh..
yang nak bawak aku gi Rumah Allah lagi..?? aku takde $$ nie..huhu..

No comments: