Pages

Wednesday, 6 September 2006

muhasabah_diri

aku ni..
pose..
sememangnya puasa boleh menundukkan nafsu..
aku jadi seorang yang baik tutur kata, tak mudah naik angin..
bagus btul..

aku ni..
kena muhasabah diri..
wahai tuhan yang Maha Pengasih
terangilah ku dengan nur imanMu
hanya engkau tempat aku berserah
mohon maghfirah di dalam syahdu
wahai tuhan yang Maha Pengasih
ampunilah segala dosaku
laksana buih di laut memutih
hanyut ditelan gelombang nafsu..

aku ni..
solat isya' asyik 'qada' subuh je seminggu dua nie..
ape nak jadi nie..??
anak sape solat 'rongak2' nie..
konon nak bangun kol 5. tapi lebuuuhhhh...

aku ni..
tengah down sangat..

dah 2-3 hari camni..
takde mood nak g kickboxing..
takde mood nak wat pape..
dok bace journal pasal nipah tapi makin down plak rasanye..
dengan masalah bapak merajuk kat umah..
adeeh..

aku ni..
letih la..
but i'm sure that my mum lagi letih..
that's why i alwiz try to bring home my happy face..
so that my mum can smile too..

aku ni..
manusia. penuh dengan limitasi..semuanya terhad. tapi kenape aku sering takbur, riya', malas?? selalu kite ni lupe yang kite ni hamba.. jika Tuhan cabut roh kite, terus kite jadi bahan makanan mikrorganism yang laparrr..degraded..tinggallah tulang..gigi..rambut.. nape asyik lupe semua tu..?? nape sombong sangat manusia nie..

pagi tadi aku dengar tazkirah kat IKIM.fm..
zaman dulu..LUQman al-hakim pernah diminta oleh seseorang supaya menyembelih seekor kambing..dan diminta mempersembahkan 2 bahagian TERBAIK pada kambing tu.. Maka Luqman telah mempersembahkan lidah dan hati..
pastu..luqman diminta pula menyembelih seekor lagi kambing dan diminta mempersembahkan 2 bahagian TERBURUK pada kambing tu.. Maka Luqman telah mempersembahkan lidah dan hati..

eh same??

tu la..
kena jaga betul2 lidah nie..
kerana ia mencerminkan hati..
lidah oh lidah..

ade Nabi s.a.w. pesan..
"if u can't say good thing, be quiet.."
ringkas..mudah..tapi dah cuba?? susah sebenarnye..
mengumpat lain..menyumpah lain..mengutuk lain..
merapu lagi la..gigit lidah tu..!! huhu..
ish2..jangan kuat sangat merapu..
skit2 tu bleh la..to spice up your day..
jangan jadikan hobi ye..

ok..aku dah rase ringan skit..

No comments: