Monday 23 March 2009

Erzurum Palandöken

pelajar Ataturk University: Maya dan Hatije (dept. of field crop) Zelish (dept. of agric. economics), Shayme (Math) , Aisya Nur, Fatma dan Rabiah (History)
pakar2 meluncur: Mr. Ersan (tall, tanned n handsome engineer), Mr. Deniz (sweet city planner), Maher (patience technician) dan anak2nya, Koksel the helpful brader kantin, dan pakcik berspek hitam yang ku lupa tanya namanya..(tapi die adalah Mr. Ersan highschool teacher)

Assalamualaikum..
lame juga tidak menulis...
tajuk hari ini ialah meluncur ke berenang Maya??
hahaha..

Setiap hari aku menunggu bas, sambil memandang gunung Palandöken..terdetik ada ke rezeki aku nak naik atas tu..
semalam, diizinkan Allah untuk aku menjejakkan kaki di gunung Palandöken, pusat meluncur terbaik di Turki. Mengapa terbaik? kerana ia mempunyai pelbagai tahap kesukaran meluncur untuk segenap peminat sukan luncur ais...

Jadi, persoalannya ialah, adakan Maya meluncur??

sesungguhnya Maya ni..skating biasa pun tak pandai, mase kecik2 ayah beli roller blade, aku punya paling cantik sebab beli saje tapi jarang guna, ice skating kat Sunway Pyramid tak penah main, cuma bagi sokongan dan melopong usha dari jauuuuuhhh..ini kan pula luncur ais..

Maya skiing..??

Al-kisah, saya menjemput diri sendiri nak join Hatije pegi ski..
Jadi pada hari Ahad jam 10 pagi kami bergerak ke stesen bas untuk menaiki bas ke Palandöken yang mengambil masa lebih kurang 10 minit..

sesungguhnya yang pandai ski hanyalah Hatije, yang lain2 seme hampeh terutamanya budak dari Malaysia ni..uhuhu..
kami pun sibukla memilih kasut, kayu ski..dan apabila semua orang dah bersedia, mula laaa...

mula di bawah je..terkedek2 masing2, menjerit2 bile ada peluncur turun dengan lajunya kat celah2 kami yang terkedek2..
lepas dekat setengah jam, Sayma dan Aysa Nur got the grip.. Fatma yang paling penakut, Rabiah yang paling kuat jerit..Zelish pula yang paling kiut dan cool walaupun terkedek2 juga..Maya?? Maya dah tergolek2..hahaha

tak lama lepas tu, datang Deniz approach Zelish, teaching and giving some tips untuk meluncur dengan lebih baik..agaknya obvious sgt keamaturan kami, datang pula Encik Maher and Ersan secara tiba-tiba dan membantu..pas depa cakap2 dlm bahasa Turki, depa decide nak naik gondola and ski kat atas plak..? WHAT??? tempat landai ni pun aku dah gayat..inikan pula tempat tinggiii...uuuuuu...amponn...tapi takkan nak tinggal sorang2 kat bawah kan..so aku dengan sporting nya ikut naik..Subhanallah..cantik tempat ni..so sampai atas, aku pun diajar oleh Encik Ersan untuk meluncur dan berhenti..bole la..skit2..tapi sebab bukit tu curam..aku tak berani sangat nak beriya sgt..TAKUTT..

so aku ditinggalkan cikgu Ersan, sebab die nak ajar yang lain plak..si Fatma takde keje lain dok peluk Encik Ersan la..aku pun hampir2 la nak peluk..tapi tuhan tak izinkan..huhu..

akhirnya tinggal aku dengan Hatije..die dok suruh aku ikut die..die soh aku selarikan kayu ski tu.."parellel maya..parellel!!" masalahnya die aku mula meluncur aku rasa laju sangat dan mula hilang kawalan keseimbangan dan seterusnya BEDEBUSHHH...mandi SNOW!!

(Encik Maher pesan dari jauh, "tunggu situ, jap lagi someone akan datang and tolong ajar Maya..") kami pun tunggu sambil ski slow2..tapi tiada siapa yang datang..

punyalah SEKSA nak sampai bawah balik..
macam2 pengalaman..seperti tersenarai di bawah..

1)aku bergolek2 lebih 30 kali kot. bila dah tergolek susah nak bangkit sebab licin weh..plus badan pun berat. berikut adalah salah satu contoh cara berguling di atas snow..aku try pelbgai cara..percayalah!!!!

2)aku menjerit kuat2 kat atas gunung tu.. " I love Palandöken...!!!" dengan harapan pastu gunung tu jadi landai dan aku boleh ski..
3) tetiba masa tengah rasa nak nanges dan nak GIVE UP tu, ada mamat snowboard datang dekat tercongok dan berkata "Hai Hatije n Maya.." sapo plak ni..?? dah la aku tak pandai ski ni..ni sapo plak..?? ghopenya brader kat kantin fakulti..Koksel..hahahaa!!! dia kata die nampak aku tergolek-golek mase die naik gondola lagi..huhu.. takde la malu sangat..sebab aku orang Malaysia, kat Malaysia mane de snow, Air Batu Campoq ada la..
3) masih lagi nak nanges dan nak GIVE UP dan ditambah pula dengan nada-nada hampir merengek..(aku bukan jenis yang senang give up..pantang..tapi this one..this one..ntahla..) aku pun turun jugak la..sambil tengok keliling..mane Encik Ersan/Maher/Deniz ni..where are the teachers?? pastu tergolek2 lagi..teruk btol pengalaman kali ni..sampai aku dah tak larat nk bangun.. Hatije pun dah tak larat nk angkat..i keep on saying sorry, poor Hatije..she was stucked with this kaki bangku ski..
4) bila dah obvious sangat aku ni kaki bangku, datang plak sorang lagi pakcik (spek itam)..staf ataturk university juga..die pun ajar aku ski..die pegang aku nye kayu ski (control), so die membongkok meluncur reverse, aku meluncur foward..die ajar aku berdiri tegak, tangan letak belakang, lutut bengkok skit..(he's cool)..professional skier..jadi kami pun meluncur...WEEE..merasa gak la aku meluncur dengan jayanya walaupun dengan bantuan pakcik spek itam..sakit pinggang pakcik ni..banyak kali die tolong aku, jauh gak aku
turun dengan die..after a while die pun tinggalkan aku dengan Hatije balik..dengan harapan aku akan berjaya sampai bawah la..hahaha..tapi TIDAK..semua nya hancur..aku jadi cam tadi balik..bila laju je aku panik..so aku pun berguling2..dan macam2 lagi..
5) aku pun amek keputusan nak berjalan, tak moh ski dah..uuuu...so aku jalan la..obviously, aku ketinggalan..sebab ski laju tuuuuu...kesian Hatije..
6) Pakcik spek hitam muncul kembali selepas berjaya mengesan kami..jadi sekali lagi die bantu aku dengan cara yang aku citer tadi..pastu die soh aku cuba..haaa....baru rasa nk OK, hancur lagi...masa ni aku dah berada kat tempat yang tak berapa jauh dah dari bawah..semangat gak la nak ski..sampai bawah..pas aku golek2 lagi, tetiba pakcik tu nampak satu kenderaan Ski..alaa..ini ha..die pun mintak orang tu bawak aku si kaki bangku ni turun..maka aku pun duduk la dicelahan dua lelaki..hoho..what an experience..darurat..for the record, naik motor pun aku jarang2 jadi aku takde experience aksi brek membrek atas motor ni..kali ni dah rase..mata tambahan, seme orang pandang aku, cam aku ni injured kot..MALU je..
7) brader kantin tu ade muncul kadang2 tapi die takleh tolong sebab dia snowboarding..
8) sampai bawah, Encik Maher panggil aku..huhu..aku pun mula la merengek, mengadu "kata cikgu nak tolong saya kat atas tapi takde sorang pun datang..huhu"
8) pastu En. Ersan pun kata, dia dah naik dah caik kami tak jumpa..errgghh...ok la..tapi ayat ni yang tak tahan "So Maya..do u like swimming at Palandöken??" aku pun ketawa la..these turkish people do have a lot of sense of HUMOR...then he continued "Don't worry Maya, maybe u swim today but u will ski tomorrow.." yeah rite..hehehe..pandai amek hati..die offer aku satu round lagi ski, aku plak jawab YES@MAYBE@NO..arr....arrr...tempted gak..gatal..tapi bile aku tahu yg nk naik tu hanya Hatije n the Professional Gang, aku terus tarik diri..hehehe..kaki bangku..tanak nyusahkan orang dua kali..

so aku dan geng2 lain pegi caik tempat hangat nk berehat dan makan..so kami sembang2 guna KAMUS@SOZLUK..minum teh secawan dua sorang..bertukar2 email, untuk tujuan FACEBOOK..hehe..bukan senang nak sembang seperti ayam dan itik..tapi sebenarnya ayam dan itik sangat memahami rupanya..bila masing2 dah kenyang, kami pun pergi jenguk Hatije..tiba di sana, brader kantin masih ada..Deniz pun ada..jadi kami pun bertukar2 email..
rupenye rezeki kami, brade kantin gave us a ride to the university, baik sungguh..! tuhan sajalah yang membalasnya..siap stop kat petrol station beli gula-gula untuk kami, and kami naik Mercedes..hehe..special..
ucap terima kasih tapi lupe plak nk cakap kat dia.."see u at the canteen.."

persoalannya..aku akan ski lagi ke..??
Jawapannya YA..mestilah, jatuh bangun tu adat la..yang penting tak putus asa..
erm..ntah2 Hatije tobat tanak bawak dah..hihi..tengok la nanti..

TAMAM..SON.. (ok..finish..)

p/s: Budak2 sejarah ajak join trip 7 bandar (Kars, Ardahan, Bayburt, Trabzon, Gumushane, Artvin and Rize) pada bulan Mei, dan Zelish ajak gi Izmir bulan June..can't wait for more adventures..jika panjang umur, sihat dan poket berisi..insyaAllah..

1 comment:

murniizar said...

wah3, syoknye! ala, org2 yang maen ice skating pon jatuh banyak kali. ahahah. steady je dong. :P