Pages

Thursday, 10 August 2006

It’s all about your heart

bismillah..

Last Thursday Ummi, Opah, Maya and Riza rushed back to IPoh coz we got news that my pak Yeop was in CCU—heart attack. I went back home after 2 hours being in my lab. Ingatkan semua dah siap. Tengok2 ummi tengah memasak..banyak betui die masak.. lepat, kuih bingka ubi, ayam masak kurma, bihun goreng.. kesian nak tinggal anak2 katenye..itulah ibu..

My Opah. She’s also a very good mum..and definitely she loves my mum very much. (plus the other 7 children of hers..hehe) maternal instinct..that’s what it is.. my opah is oledi nyanyuk.90 + + + + + + + + + + + + years old. But..mum will be mum forever. She was so upset..that day..and when we told her that we’re going to bring her back to perak, she started crying..sobbing..dont want to eat..then ummi asked..”kenape mak nangis nie..” then she answered.. “Yeop nye sakit..lekas la kite balik..mak nak tengok Yeop..” semua orang terkejut sebab takde sape pun yg bitau die yang anak die sakit..and die jawab tepat..anak yg mane satu yg sakit.. mata masing2 bergenang air mata.. OPah pegang je tangan pak yeop..and even remind him of his syahadah..siap ajar lagi..and she keep on berdoa.. “tetapkankanlah iman..tetapkanlah iman..”

Erm…
Ni citer jiran plak.. Arrogant neighbours.. kejenye bergaduh je.. garang btul mamat tu.. kengkadang terbangun dari tido sbb dengar suara bapak tarzan.. dah lama sebenarnye.. tapi kitorang buat tatau je..sbb die tak buat penderaan domestic..
Tapi kali nie depa dah melampau..especially bini die..
Die nak kristian kan pembantu rumah die.. kesian betui budak pempuan nie..tudung dah tak pakai, baju semua pendek..hari2 jaga anjing..babi usah cerita la..solat langsung tak boleh..(budak pempuan tu tahan jugak..sebab semua ni bersifat sementara..kontrak dua tahun die pun dah abis, nak balik kampong..) tapi bila pasal agama ni..memang dah melampau..nak aku sekeh je kepala pompuan tu..ade ke die paksa budak ni sambung kontrak..soh plak tukar agama, gaji bertahun keje depa simpan (dah dekat RM 6000) bukan nak pos kat famili kawan nie..gile zalim. sekarang dah jadi kes polis..padan muka..memang patut diajar orang camtu..aku tabik budak tu sebab die cuba pertahankan agama (iman) die..

Kite selalu lupa pasal iman ni..ade ke kite tanye die sihat ke, dah makan ke, cukup tak santapan yg kite bagi..sedap ke tak?? Ish..aku sendiri pun malu…sebab aku sendiri pun dah lama tak tanya..tapi bila mengenangkan situasi iman kite yang boleh direntap/ dirampas/ disuruh buang secara paksa..bila-bila masa..mengingatkan aku rasa bersyukur akan nikmat iman dan islam..

Jangan biarkan hati kite menjadi sekeras batu..sebab bila hati dah keras..sensitiviti kite sudah tentu akan berkurangan…

No comments: