Wednesday 7 January 2009

Manusia jahat!! Manusia ke depa ni??

Surah AL-Fath ayat 26 dan 27:
Ingatlah dan kenangkanlah ihsan Tuhan kepada kamu) ketika orang-orang yang kafir itu menimbulkan perasaan sombong angkuh yang ada dalam hati mereka (terhadap kebenaran Islam) perasaan sombong angkuh secara Jahiliah(yang menyebabkan kamu panas hati dan terharu), lalu Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada RasulNya dan kepada orang-orang yang beriman (sehingga tercapailah perdamaian), serta meminta mereka tetap berpegangkepada "Kalimah Takwa", sedang mereka (di sisi Allah) adalah orang-orang yang sangat berhak dengan "kalimah Takwa" itu serta menjadi ahlinya dan (ingatlah), Allah adalah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.

DOA QUNUT NAZILAH
Doa Qunut Nazilah dibaca ketika kaum muslimin terkena bencana, ancaman,penganiayaan, penindasan musuh-musuh Allah dan musuh kaum Muslimin.

Seperti dikisahkan dalam Hadits Riwayat Bukhari dan Muslim, Rasulullah SAW pernah melakukan qunut selama satu bulan untuk mendoakan pembunuh-pembunuh para sahabatnya di Bir Al-Maunah.

Dari Abu Hurairah RA :"Sesungguhnya bila ingin mendoakan seseorang, Nabi
Muhammad SAW membacakan qunut sesudah ruku' (Hr. Bukhari dan Ahmad bin Hambal).

Qunut Nazilah - Doa memohon perlindungan dan menangkis balik kejahatan musuh.

"Ya Allah, kami letakkan kamu di batas leher musuh kami, dan kami
berlindung denga-Mu dari kejahatan mereka, ya Allah! leburkan kumpulan mereka, cerai beraikanlah akatan mereka, goncanglah pendirian mereka, hantarkan anjing-anjing kamu ke atas mereka, wahai Tuhan yang penuh raksaksa, wahai Tuhan yang gagah perkasa, wahai Tuhan yang bersifat murka, ya Allah, ya Allah, ya Allah, wahai Tuhan yang menurunkan kitab, wahai Tuhan yang mengerakkan awan, wahai Tuhan yang menewaskan bala tentera al-Ahzab, kalahkan mereka, menangkanlah kami keatas mereka"