Wednesday 14 January 2009

Researcher 101

menyahut seruan keterusan hidup..saya sambung posting ini..


semalam saya bersembang-sembang bersama bos..

beliau mengucapkan tahniah di atas kenaikan pangkat saya..

saya pula tak berapa gembira, ntahla..mungkin memikirkan tentang tanggungjawab yang perlu dihadapi bersama dengan kenaikan ini..

jadi bos saya ni bertanya..


"Ok maya, can u answer my question.. How can u be an excellent researcher??"

jadi saya pun berilah beberapa jawapan..

bos saya cakap.."saya hanya boleh beri 48 markah"..haha..48 jek? tercabar betul..tak sampai separuh..


jadi di sini saya ingin kongsikan jawapan bos saya..untuk manfaat bersama..


HOW TO BE A GOOD RESEARCHER


NUMBER ONE:

Improve your english in every aspect..kalau boleh grammatical error tu jangan ada dah..kena perrrfect.. kalau nak tahu hebat ke tidak, masa menulis in English tu flowwwww die cam tulis in Malay..plus no grammatical and spelling errors.


NUMBER TWO

Improve your skill in writing technical papers..banyakkan membaca dan menulis..belajar dari kesilapan


NUMBER THREE

Improve your statistic skills.. practice! practice! practice!!


NUMBER FOUR

Find your own niche area..don't be a jack of all trade but master in NONE..maksudnya jangan terlalu sibuk nak jadi all-rounder...we must be expert in something..


NUMBER FIVE

Build up a good research team.. Network..find people that u can work with and be working with..


NUMBER SIX

Manage your research wisely.. A good leader is a good follower..think of that!!

No comments: