Sunday 3 May 2009

Journey to Kayseri #2

Boleh klik sini untuk baca Journey to Kayseri #1
erm...

14 April 2009
Jam 10 pagi, aku tunggu Zelis di depan Universiti Market..(ini adalah tempat pertemuan aku dengan sesiapa saje, kerana ia mudah..dan berdekatan dengan jalan keluar University).

Ape yang aku bawa:
  • Beg dan pakaian
  • Kamera
  • Wang 300YTL (Note: 100YTL=200MYR)
  • Kudapan
  • Buku John Gray yang blom abes baca..
  • PERMIT--penting oooo...!!

Bas kami bertolak jam 10.30 pagi. Tempat tunggu bas ialah tepi jalan dekat dengan Pintu Gerbang Universiti..lebih kurang lima 5minit berjalan dari Univeristi Market. punyalah sempoi..!! takyah pegi bus station...

Nama Bas: Dadas
Harga tiket: 35YTL
Perjalanan: 10 jam..huhu...

Buat pengetahuan semua, inilah kali pertama aku keluar dari Erzurum setelah lebih sebulan berada di sini...berdebar jugalah..

Maka, menjelmalah Bas ekspres yang dinanti...besar, tinggi..nampak cam dua tingkat..ia mempunyai luggage compartment yang amat besar, sebab tulah ia tinggi..

jadi, aku pun naik bas dengan Zelis..dapat seat tepi tingkap..
penumpangnya tidak ramai...10 orang kot..agak sedikit jka dibanding dengan saiz bas yang besar..terdetik dalam kepala,
"kalau camni, lingkup bisnes...huhu..10 jam, 10 penumpang je..??"
bila aku perhati aku perasan sesuatu...ada dua pemandu, tapi bukan dua2 sedang memandu..hahah!! kemudian ada sorang lagi..kerja dia periksa cek tiket..
aku baca doa naik kenderaan...maka perjalananan pun bermula...

perjalanan tidak menggunakan lebuhraya PLUS. terima kasih. Perjalanan melalui gunung ganang yang masih dilitupi salji..ada yang sudah mula cair, membentuk corak berbelang-belang..cantik..aku rasa amat rugi jika aku tidur..tapi 10 jam tu lame..boleh lemau..hehe..

Kebetulan aku dan Zelis masing-masing bawa buku untuk dibaca..jadi kami pun mula membaca...aku banyak berhenti baca sebab aku sibuk tengok ke luar...jakun katenye...hehe...

Sejam kemudian, pakcik pemeriksa tiket kelihatan menolak troli..wah..Pakcik itu adalah seorang PramuGaru..eh silap..PramuGara..!!! haha..die pun singgah pada setiap penumpang..tanye nak kopi/teh/air berkarbonat..walawweeh..tak sangka la begitu sekali..bas mesia ade ke camni...maap la kat mesia teman jarang naik bas ekspres..rase cam takde...
(kekerapan pakcik PramuGaru menjamu teh ialah lebih kurang setiap 2 jam..)

tetiba bas berhenti di tepi jalan..
kelihatan askar askar...arrgh...kecut perut..
aku pun keluarkan permit...
berdoa tak henti dalam hati, jangan apa-apa perkara tak diingini berlaku.
askar just pandang je permit aku dan semua perempuan dalam bas tu..maka benarlah kata Zelis..hanya ID lelaki yang diperiksa..
ID dibawa turun ke dalam pos pemeriksaan, dan nama penumpang akan diperiksa bersama senarai 'wanted person' mereka..alhamdulillah takde pengganas dalam bas kami..maka perjalanan diteruskan selepas 10 minit..

aku teruskan pembacaan selepas pekena air oren secawan...tak sampai 10 minit aku ZZZzzzzz....

sedar2 bas telah tiba di suatu terminal bus..aku bertanya pada Zelis di mana kita nih..dia kata..oowh...kita dah tiba di Erzincan..
Kelihatan beberapa penumpang baru naik..pakcik PramuGaru cek tiket lagi..tetiba di tanye sorang penumpang tu, turun di mana? penumpang jawab..Konya..

"Aik..bas ni nak pegi mane? Bukan Kayseri ke??"

Ahh udah..penin..
Maka Zelis pun menerangkan bahawa bas ini akan melalui tempat2 berikut:

Erzurum-Erzincan-Sivas-Kayseri-Konya-Isparta-Antalya
Ya Allah, jauhnyeeee!!!
Patutla ada PramuGaru dan aku tarik balik ayat aku bile aku kate lingkupla bisnes..sebab kalau camni..amat bagus la..betul2 serving the public..

Perjalanan kami berhenti dua kali untuk rehat dan rawat (R&R)..cantik tempatnye..semakin landai..semakin hijau..tetap sejuk..kelihatan petani sudah mula menanam...spring is coming!~
kitorang makan biskut je, sbb kate Zelis makanannya tak enak.. kite simpan perut lapar kite untuk makan di rumah Hatice nanti...heheh..

lebih kurang jam 8 malam kami tiba di terminal bas Kayseri, disambut oleh Hatice dan abangnye Halil...Syukur perjalanan 10 jam berjalan lancar = )

Gambar di sepanjang perjalanan:


...bersambung....

p/s: jam kol 4 pagi, azan subuh baru berkumandang...nak solat subuh dan izinkan ku tidur dulu ya...

No comments: